Abstract:
:هدف این تحقیق، بررسی عاملهای فشارزای شغلی و عاملهای نگهدارنده شغل و
ارتباط آنها با عملکرد شغلی دبیران مرد تربیت بدنی شهرستان اهواز بود.این تحقیق به
روش توصیفی و از نوع میدانی اجرا شد.جامعه آماری، شامل تمام دبیران مرد تربیت بدنی
نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز بود(170- N ) که همه آنها به عنوان
نمونه آماری در این تحقیق شرکت کردند.پرسشنامههای عاملهای فشارزای شغلی( SO )،
عاملهای نگهدارنده شغل( FRJ )و عملکرد شغلی( PJ )ابزارهای تحقیق را تشکیل
دادند.رابطه عاملهای فشارزای شغلی(ضعف مدیریت و نبودن امکانات)و عاملهای نگهدارنده
شغلی(تعادل شرایط کاری-سازمانی، شناسایی، احترام، جامعیت و برابری)با عملکرد شغلی
دبیران بررسی شد.روایی و پایایی پرسشنامهها تأیید شدند و ضریب پایایی پرسشنامهها
به ترتیب 92/0- r ، 90/0- r ، 86/0- r به دست آمد.در این تحقیق، از
آزمون ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی چندگانه و آزمون F استفاده شد.آزمون
فرضیههای تحقیق در سطح 05/0 P نشان داد که دبیران مرد تربیت بدنی نواحی
چهارگانه در عاملهای فشارزای شغلی و عملکرد شغلی، با یکدیگر تفاوت نداشتند، اما از
نظر عاملهای نگهدارنده شغل(تعادل شرایط کاری-سازمانی، شناسایی و احترام)با یکدیگر
متفاوت بودند.ضریب همبستگی میان متغیرهای تحقیق نشان داد که ضعف مدیریت، تعادل
شرایط کاری-سازمانی، شناسایی، احترام، جامعیت و برابری با عملکرد شغلی رابطه
معنادار دارد.علاوه بر این، بین تمام عاملهای فشارزای شغلی و عاملهای نگهدارنده
شغل، رابطه معناداری مشاهده شد.نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند، از بین تمام
متغیرهایی که برای پیشبینی عملکرد شغلی به کار گرفته شدهاند، فقط سه متغیر ضعف
مدیریت؛تعادل شرایط کاری-سازمانی، شناسایی و احترام، به عنوان پیشبینی کننده
عملکرد شغلی شناخته شدهاند.بهطور کلی، نتایج این تحقیق نشان دادند که بین عاملهای
فشارزای شغلی و عاملهای نگهدارنده شغل با عملکرد شغلی دبیران رابطه معنادار وجود
دارد.از این رو به مسئولان آموزش و پرورش، به ویژه مسئولان تربیت بدنی نوحی
چهارگانه پیشنهاد میشود که به منظور کاهش عاملهای فشارزا، افزایش عاملهای
نگهدارنده و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی، شرایط مطلوبی را فراهم آوردند تا آنان
با علاقه و تلاش بیشتری به تدریس بپردازند.
Machine summary:
"آزمون فرضیههای تحقیق در سطح 05/0 P نشان داد که دبیران مرد تربیت بدنی نواحی چهارگانه در عاملهای فشارزای شغلی و عملکرد شغلی، با یکدیگر تفاوت نداشتند، اما از نظر عاملهای نگهدارنده شغل(تعادل شرایط کاری-سازمانی، شناسایی و احترام)با یکدیگر متفاوت بودند.
یافتههای تحقیق نشان دادند که بین عاملهای تعادل شرایط کاری سازمانی از عاملهای نگهدارنده شغل دبیران تربیت بدنی مرد ناحیه چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز، تفاوت معناداری وجود دارد (جدول 2).
همچنین بین عاملهای نگهدارنده شغل با عملکرد شغلی دبیران مرد تربیت بدنی شهرستان اهواز، رابطه معناداری وجود دارد، با این تفاوت که رابطه بین دو عامل تعادل شرایط کاری-سازمانی، شناسایی و احترام با عملکرد شغلی، مثبت و معنادری است، اما رابطه جامعیت و برابری با عملکرد شغلی منفی و معنادار است(جدول 7).
ضرایب همبستگی عاملهای فشارزای شغلی و عاملهای نگهدارنده شغل دبیران مرد تربیت بدنی شهرستان اهواز**سطح معناداری(05/0+- P ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) امکانات)با دو عامل نگهدارنده شغلی(تعادل شرایط کاری-سازمانی، شناسایی و احترام)منفی و معنادار است، اما رابطه بین عاملهای فشارزای شغلی با عامل جامعیت و برابری از عاملهای نگهدارنده شغل، مثبت و معنادار است.
نتایج تحلیل همبستگی چندگانه عاملهای فشارزای شغلی و عاملهای نگهدارنده شغل و عملکرد شغلی نشان دادند که از بین پنج متغیر پیش بین، سه متغیر پیش بین ضعف مدیریت، تعادل شرایط کاری-سازمانی، و شناسایی و احترام بهطور معناداری عملکرد شغلی را پیشبینی میکنند و نبودن امکانات، جامعیت و برابری سهم اندکی در افزایش ضریب همبستگی چندگانه دارند(جدول 9).
یافتههای تحقیق نشان دادند، بهطور کلی بین عاملهای نگهدارنده شغل(تعادل شرایط کاری- سازمانی، شناسایی و احترام، جامعیت و برابری)با عملکرد شغلی جامعه تحت بررسی رابطه معناداری وجود دارد."