Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد فرزندپروری خانواده و ویژگیهای شخصیتی در خودخاموشی و خودنقدی نوجوانان صورت گرفته است . روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است . جامعه آماری پژوهش ، تمام دانش آموزان مقاطع سوم راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان دیر هستند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای، ٥٠١ نفر با توجه به جامعه آماری انتخاب شده اند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش ، هر یک از شرکت کنندگان پرسشنامه فرزندپروری (استینبرگ و همکاران ، ١٩٩٢)، پرسشنامه شش عاملی شخصیت (اشتون و لی ، ٢٠٠٠)، مقیاس خود خاموشی (جک و دیل ، ١٩٩٢) و پرسشنامه تجربه افسرده ساز (بلات و همکاران ، ١٩٧٩) را تکمیل نمودند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش آماری رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که از میان ویژگیهای شخصیتی ، متغیرهای برونگرایی، صداقت ـ فروتنی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده های مثبت و معنادار و متغیرهای گشودگی به تجربه و هیجان پذیری پیش بینی کننده های منفی و معنادار خودنقدی است . از میان ابعاد فرزندپروری ، متغیر نظارت و سختگیری میتواند خودانتقادی نوجوانان را به صورت مثبتی پیش بینی کند. هم چنین متغیرهای هیجان پذیری ، سازگاری و وظیفه شناسی از ابعاد ویژگیهای شخصیتی و گرمی و پذیرش و اعطای استقلال از ابعاد فرزندپروری میتواند خود خاموشی نوجوانان را پیش بینی کند. الگوی متفاوتی از متغیرها را باید برای تبیین خود خاموشی و خود انتقادی نوجوانان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و فرزندپروری به کار برد که به تفکیک مورد بحث قرار گرفت .
Machine summary:
این نظریه ، ادغام جنبه های نظریه 1 - Xiamei 2 - Slesnick 3 - Demet 4 - Self-Criticism 5 - Self-silence 6 - Flett, Besser, Hewitt & Davis دلبستگی ، نظریه های ارتباطی و نظریه های شناختی برای توضیح و تشریح آسیب پذیری به افسردگی است .
بر همین اساس با توجه به این نکته ، که خانواده نظامی قانونگذار تعریف میشود که اعضای آن به گونه ای مستمر در حال تعریف دوباره ماهیت روابط 1 - Fitzpatrick 2 - Bjarnason 3 - Kafle & Thakali 4 - Xie 5 - Darling & Stienberg 6 - Baumriand خود١ بر مبنای سبکهای فرزندپروری هستند (واتزلاویک ، بیوین و جکسون ، ١٩٦٧؛ به نقل از کلارک و شیلدز٢، ١٩٩٧)، میتوان نتیجه گرفت که این سبکها میتواند عاملی مؤثر در شکل گیری خودانتقادی و خودخاموشی باشد.
در این پژوهش برای سنجش خودنقدی از زیر مقیاس خود انتقادی در پرسشنامه تجربه خود 1 - Jack and Dill 2 - Divided Self افسرده ساز بلات ١ و همکاران (١٩٧٩) استفاده شد.
هم چنین برای بررسی این سؤال پژوهشی ، که کدام یک از ابعاد فرزندپروری و ویژگیهای شخصیتی بهتر میتواند خود انتقادی نوجوانان را پیش بینی کند از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده شد.
نتایج تحلیلهای آماری در زمینه فرضیه دوم بیانگر این است که ابعاد فرزندپروری میتواند 1 - Peterson, Compass, Brooks Gun, Stemmer & Grant 2 - Russell 3 - Zakalik خودخاموشی نوجوان را پیش بینی کند.