Abstract:
وجود رابطه قوی و مکانیسم عصبی مشترک بین حافظه کاری، اندوزش کوتاه مدت، توجه اجرایی و هوش سیال منجر به این ادعا شده است که می توان آنها را یک سازه یکپارچه و با عنوان «شناخت سیال» مورد توجه قرار داد. به منظور بررسی این ادعا نمونه ای به حجم 356 نفر (184دختر و 172 پسر) از دانش آموزان 8 و 12 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و تکالیف فراخنای مستقیم اعداد، فراخنای مستقیم حروف و حافظه دیداری کیمکاراد برای سنجش اندوزش کوتاه مدت؛ تکالیف استروپ، دسته بندی کارت های ویسکانسین و تکلیف نگهداشتن رد برای سنجش توجه اجرایی؛ تکالیف فراخنای وارونه اعداد، فراخنای وارونه حروف و فراخنای شمارش برای سنجش حافظه کاری و آزمون هوش کتل برای سنجش هوش سیال مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داده است ساختار 4 عاملی که بیانگر سازه های متمایز از هم است، شاخص های برازش بهتری در مقایسه با یک ساختار تک عاملی شناخت سیال دارد. بر این اساس، نتیجه گرفته شد که کارکردهای شناخت سیال در کودکان سازه هایی متمایز اما به هم مرتبط هستند.
Machine summary:
روح الله شهابي * Rouhollah Shahabi جواد اژه اي * Javad Ejeei پرويز آزادفلاح ** Parviz Azadfallah وليالله فرزاد ** Valiallah Farzad چکيده وجود رابطه قوي و مکانيسم عصبي مشترک بين حافظه کاري، Abstract There are Strong relationship and common اندوزش کوتاه مدت ، توجه اجرايي و هوش سيال منجر به اين neural mechanism between workingادعا شده است که ميتوان آنها را يک سازه يکپارچه و با عنوان memory, short term storage, executive«شناخت سيال » مورد توجه قرار داد.
بر اين اساس ، نتيجه گرفته شد که کارکردهاي memory, Fluid intelligence, Short termشناخت سيال در کودکان سازه هايي متمايز اما به هم مرتبط storage, Executive attention هستند.
به عبارت ديگر، سئوال اساسي پژوهش حاضر عبارت از اين است که کارکردهاي شناختي (حافظه کاري و مولفه هاي آن يعني اندوزش کوتاه مدت و توجه اجرايي و نيز هوش سيال ) ميتوانند به عنوان يک سازه واحد و تحت عنوان «شناخت سيال » مورد توجه قرار گيرند يا اينکه ٤ سازه جدا از هم هستند؟ 1 .
از اين تکليف در ايران نيز به وفور استفاده شده است ، و عابدي (١٣٨٧) آن را به عنوان يکي از خرده مقياس هاي حافظه کاري مربوط به آزمون هوش وکسلر چهار هنجاريابي کرده است .
در همه مطالعات ذکر شده اين تکليف براي سنجش اندوزش کلامي حافظه کاري مورد استفاده قرار گرفته است .
در مجموع اين پژوهش نشان داده است حافظه کاري و هوش سيال در کودکان ٨ تا ١٢ ساله سازه هايي متمايز اما به هم مرتبط هستند.