Abstract:
این مقاله سیاست های جاری ایران در قبـال رسـانه هـای اجتمـاعی و نیروهـای تاثیرگذار بر این سیاست و روندهای آتی آن را بررسی میکند. بر ایـن اسـاس، ضمن مصاحبه های رو در رو بـا ٢٠ سیاسـت گـذار کلیـدی در ایـران، شـناختی متفاوت و تازه را نسبت به این مسئله چالش برانگیز در عرصـه سیاسـت گـذاری رسانه های اجتماعی در ایران فراهم آورده است . مسئله اصلی مورد بررسی، درک پارادایم های ذهنی سیاست گذاران و ارائه مدلی پیـشنهادی بـرای حـل تعـارض موجود میان مصرف کاربران و شیوههـای سیاسـت گـذاری محدودکننـده (نظیـر
This Article is intended to examine the current Iranian policy towards social media & the effective forces ruling this policy & future trends. So، during the interviews with 20 key Iranian policy-makers of virtual space، it provides a different & new cognition towards this challenging issue in Iranian social media policy-making. The statement of problem، concerns the conflict between policy-maker's mental paradigms & how the users use these media، which provide a proposed model to ameliorate the status quo between their media consumption & some determinative policy (like Filtering). Commixing the findings of systematic reviews of selected researches، with implementation and analysis of interviews through open، axial and selective coding with qualitative data analysis software MAXQDA، conducted to a proposed model for policy-making in this field.
The research outcome determines that policy makers viewpoint to the social media is not necessarily in conflict with the users usage، but the inadequacy of existing structures، ignoring legal، administrative or controlling tools، as well as scattered policy making methods، provide too many challenges for social media policy-making. This has made it too difficult for policy-making institutions to converge & synergize. This article also emanates from the first academic research as a Ph.D thesis in social communication sciences، which is done after the establishment of "Supreme Council of Cyberspace" (by Iranian Supreme Leader in 2012) & the "Computer Crimes Law"، passed by the Iranian parliament in 2010.
Machine summary:
"در مرحلـه بعد، کدها و مقوله های ساخته شده نزدیک بـه هـم را بـا اسـتفاده از روش کدگـذاری محوری در هم ادغام شده و کدگذاری نهایی به شکل انتخـابی یـا گزینـشی، اسـتخراج شد؛ یافته های حاصل از کدگذاری نهایی در نه مـضمون (تـم ) صـورتبنـدی شـده در جدول ٥ قابل مشاهده است ؛ جدول ٥- تم های اصلی استخراج شده از مصاحبه با سیاست گذاران ردیف کدگذاری نهایی (انتخابی یا گزینشی) 1 نوع نگاه سیاست گذاران به رسانه های اجتماعی مجازی 2 شیوههای سیاست گذاری برای رسانه های اجتماعی مجازی 3 تجربه های شخصی در قبال رسانه های اجتماعی مجازی 4 ملاحظات فردی و سازمانی (شخصیت حقیقی و حقوقی) نسبت به رسانه های اجتماعی مجازی 5 میزان آگاهی از چگونگی مصرف کاربران رسانه های اجتماعی مجازی 6 تحلیل نمونه های داخلی و خارجی رسانه های اجتماعی مجازی 7 تعارضات شکلی و ماهوی میان سیاست گذاران رسانه های اجتماعی مجازی 8 آیندهنگری در خصوص رسانه های اجتماعی مجازی 9 مدل یا الگوی پیشنهادی برای رسانه های اجتماعی مجازی همچنین مصاحبه های انجام شده با سیاست گذاران، گویای این واقعیت است کـه ، برآیند «تمایل سیاست گذاران سنتی (غیردولتـیهـا)»، «نگـرش سیاسـت گـذاران دولـت یازدهم » و «تأثیر کابران ایرانی رسانه های اجتمـاعی مجـازی» مـیتـوان طیفـی در نظـر گرفت که از آزادیگرایی تا محافظه کاری را در بـر مـیگیـرد؛ بـه بیـان بهتـر رویکـرد سیاست گذارانی که به نمایندگی از وزارتخانه های شش گانه (وزرا یا نماینـدگانشـان) عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستند، و دبیر مرکز ملی فضای مجازی که با حکم رئیس جمهور تعیین میشود و نیز سیاست گذاران پشتیبانی کنندهای کـه بـه طور غیرمستقیم در فرآیند سیاست گذاری بر رسانه های اجتماعی مجازی در ایران دخیل هستند، با کاربران ایرانی این رسانه ها همگرایی دارد و در مقابل طیف سـنتی برآمـده از قوه قضاییه ، دادستانی کل کشور، سـپاه، ناجـا، و برخـی از اشـویژه حقـوقی و حقیقـی شورای عالی فضای مجازی و نهادهای موازی تصمیم گیرنده، از دیدگاهی محافظه کارانه پیروی میکنند."