Abstract:
در این مقاله، شاخص های ارزیابی اثربخشی سیستم پورتال در سه دسته کیفیت سیستم پورتال از لحاظ محتوی، فنی و حمایت مدیریتی جای گرفته و بر طبق آن سه فرضیه اهم ( اصلی) طراحی شده است. چون این تحقیق هدف دیگری همچون ((ارائه یک مدل رتبه بندی شده از نظر میزان تاثیر هر یک از ابعاد و معیارهای سنجش اثربخشی)) را نیز دنبال می کند؛ بنابراین پنج فرضیه کمکی (فرعی) دیگر نیز برای آن ارائه می شود. در همین راستا، بعد از معرفی چارچوب تحقیق، به بررسی نظری موضوع تحقیق و مقاله پرداخته شده است.همچنین، با بهره گیری از روش تحقیق از نوع توصیفی و با اجرای میدانی، داده ها از دو طریق کتابخانه ای (جستجو، مطالعه، بررسی و استفاده از متون و مجلات کاغذی و دیجیتال) و غیرکتابخانه ای (مصاحبه ها و توزیع پرسشنامه های مقدماتی و نهایی تحقیق) گردآوری شد. به دنبال آن، پرسشنامه ای با عنوان ((پرسشنامه سنجش میزان اثربخشی پیاده سازی سیستم پورتال در ستاد استانداری خراسان رضوی)) طراحی شد که در جامعه آماری تحقیق که شامل کاربران سیستم است، توزیع گردید. در این تحقیق، از روش نمونه گیری استفاده شده است. در ادامه، پرسشنامه های تکمیل شده با بهره گیری از فنون آماری ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن (برای آزمون رابطه بین شاخص ها)، تی. استیودنت (برای آزمون فرضیه های اصلی) و فریدمن (برای آزمون فرضیه های کمکی و رتبه بندی شاخص ها و ابعاد آنها) و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و نتیجه گیری های لازم گرفته شد. نتایج نشان می دهد سیستم پورتال پیاده سازی شده از نظر شاخص های کیفیت محتوی، کیفیت فنی و کیفیت حمایت مدیریتی، اثربخش است، ولی این اثربخشی درباره همه شاخص ها، یکسان و همسان نیست.
In this research، effectiveness appraisal indexes of portal systems were categorized under three topics: Content quality، Technical quality and Managerial Supporting of portal system. Based on this grouping، three main hypotheses and five secondary hypotheses were designed to evaluate the ranking effectiveness appraisal indexes of portal system and representing ranking model of effectiveness appraisal indexes of portal system in Razavi Khorasan Province. The most important expected goal of this research was the effectiveness appraisal of portal system in Razavi Khorasan province headquarters which experimented in two dimensions of theatrical and applied goals described at the end of introduction. After representing research framework، literature review described. By using descriptive research method and survey، required data were gathered by two methods، one library method such as search، survey and study digital and paper-full text and journal، other field study method such as interview and distribution research pre and final questionnaire. After this stage، for measuring main and secondary hypotheses، a questionnaire has been named “measuring effectiveness of portal system implementation in Razavi Khorasan Province questionnaire” was designed and distributed into statistic population that including system end-user. Then، completed questionnaire by using statistics method and techniques such as Spearman Rank Correlation coefficient (for testing correlation between indexes)، T-Student (for testing three main hypotheses) and Friedman Analysis of Variance (for testing secondary hypotheses، ranking indexes and their dimensions) were analyzed by using SPSS software and two matters were resulted، the first was in the frame of research hypothesis test and the second was about indexes ranking and effectiveness dimension of portal system implementation. Research results show that Content quality، Technical quality and Managerial Supporting of implemented portal system in Razavi Khorasan Province is effectiveness، but is not equal and similar in whole indexes and dimensions. The end of research some proposals are offered for portal effectiveness for implementation.