Abstract:
هدف این مقاله بررسی روشهای آموزش توحید افعالی در قرآن است. توحید افعالی یکی از مراتب توحید است و مصادیق متعددی دارد که مهمترین آنها توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت و توحید در مالکیت است. این تحقیق که با استفاده از قواعد تفسیر انجام شده، نشان میدهد که برای آموزش مصادیق اصلی توحید افعالی در قرآن از روشهای: مفروض گرفتن، القای مستقیم، توجه دادن به فطری بودن توحید افعالی، برانگیختن تفکر، استدلال، برانگیختن عواطف و احساسات، و ارائة نمونههای عینی و نقل سرگذشتهای واقعی استفاده شده است.
Machine summary:
این تحقیق که با استفاده از قواعد تفسیر انجام شده، نشان میدهد که برای آموزش مصادیق اصلی توحید افعالی در قرآن از روشهای مفروض گرفتن، القای مستقیم، توجه دادن به فطری بودن توحید افعالی، برانگیختن تفکر، استدلال، برانگیختن عواطف و احساسات، ارائۀ نمونههای عینی و نقل سرگذشتهای واقعی استفاده شده است.
مقدمه یکی از مراتب اعتقادی توحید، توحید افعالی است؛ یعنی اینکه فاعلیت هر فعلی در جهان هستی منحصر در خداوند متعال است و هیچ فعلی بدون اذن و ارادۀ او محقق نمیشود، ولی در تبیین این معنای اجمالی و جمع آن با نظام علّیّت، دیدگاههای متفاوتی از سوی دانشمندان امامیه، معتزله و اشعریه مطرح شده است (طباطبایی، بیتا، ص300−306؛ سبحانی، 1404ق، ج1، ص300−309؛ همو، 1373، ج2، ص243−253؛ همو، 1420ق، ص115−168؛ مصباحیزدی، 1370، 387−392؛ مکارمشیرازی، 1367، ج3، ص316−319؛ جوادی آملی، 1383، ص443−447).
ولی به هر حال، جای تردید نیست که میتوان از این آیات برای آموزش توحید در خالقیت به دیگر مخاطبان قرآن نیز بهرهبرداری کرد؛ زیرا توحید در ربوبیت با توحید در خالقیت در هم تنیده است، بهگونهای که در این آیه، تدبیر از ناحیۀ خلقت به خداوند نسبت داده شده است (همان، ص212).
The findings revealed that in worshiping, beliefs, ethical, financial, familial, physical, intellectual, and security parameters meaningful differences (p Keywords: lifestyle, Shahed and Isargaran, comparison Mediational goals of education in childhood based on Islamic action approach Narges Sajadieh 19 Khosro Bagheri 20 Mohammad Reza Madani Far* 21 Abstract This research is an attempt to provide a picture of childhood and the aims of introductory activities through presupposing Islamic action approach and the anthropological framework.