Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مهارتهای ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاههای ورزشی بر افزایش رضایت مشتریان دانشجو بوده است. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان دانشگاهی و مدیران باشگاههای ورزشی، و در بخش کمّی شامل مشتریان دانشجوی باشگاههای ورزشی دانشگاهی و غیر دانشگاهی شهر کرج بوده است (173n=). برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، از سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای بررسی روایی نیز از روایی همگرا و روایی صوری استفاده شده است. همچنین، در بررسی رابطة بین متغیرها و تجزیه و تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارتهای کلامی، مهارت گوشدادن،مهارت اجتماعی، مهارت همدلی، مهارت حمایتگری، مهارت بازخورد گرفتن و مهارت مثبتگرایی مدیران، بر رضایت مشتریان دانشجو تاثیر مثبت و معنیدار دارد (96/1<t) و مهارتهای نفوذ آرمانی، تحریک خردمندانه، خودنظمی و خودگشودگی بر رضایت دانشجویان تاثیر معنی داری نداشته است (96/1>t). در این پژوهش، مهمترین مهارتهای ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاههای ورزشی در راستای توسعة رضایت مشتریان دانشجو، در قالب یک مدل، استاندارد شده است و در قالب سه دستة مهارت شخصی (مثبتگرایی و بازخورد)، تعاملی (مهارتهای اجتماعی، گوشدادن و کلامی) و رهبری (حمایتگری و همدلی) شناسایی و دستهبندی شده و مدیران باشگاههای ورزشی میتوانند از آن بهعنوان یک مدل مبنا بهرهبرداری کنند.
Machine summary:
"جدول 4- ضریب آلفای کرونباخ، ضریب پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجی هر یک از متغیرهای پژوهش نام متغیر ضریب آلفای کرونباخ ضریب پایایی ترکیبی میانگین واریانس استخراجی خودگشودگی 720/0 826/0 543/0 مهارت گوشدادن 734/0 849/0 652/0 مهارتهای اجتماعی 791/0 880/0 711/0 مهارت کلامی 725/0 830/0 551/0 مثبتگرایی 819/0 894/0 739/0 بازخورد 781/0 814/0 535/0 خودنظمی 709/0 821/0 537/0 همدلی 802/0 884/0 719/0 تحریک خردمندانه 610/0 784/0 557/0 حمایتگری 836/0 903/0 758/0 نفوذ آرمانی و الهامبخش 913/0 945/0 851/0 رضایت مشتریان 733/0 834/0 559/0 با توجه به اینکه مقدار مناسب آلفای کرونباخ 7/0 است و در مورد متغیرها با تعداد سؤالات اندک، مقدار 6/0 نیز بهعنوان سرحد ضریب آلفای کرونباخ قابلقبول است (25) و مطابق یافتههای جدول شماره چهار، مقدار بهدستآمده برای تمام متغیرها بیشتر از 6/0 است؛ بنابراین میتوان گفت پایایی مناسب است.
به طور کلی میتوان گفت پژوهش حاضر با مطالعهای که بر روی مدیران باشگاههای ورزشی دانشگاهی و غیردانشگاهی انجام داده است، مهمترین راههای ارتباطی کارآفرینانة مدیران باشگاههای ورزشی در راستای توسعة رضایت مشتریان دانشجو را در قالب سه دسته مهارت شخصی (مثبتگرایی و بازخورد)، تعاملی (مهارتهای اجتماعی، گوشدادن و کلامی) و رهبری (حمایتگری و همدلی) شناسایی کرده است که مدیران باشگاههای ورزشی میتوانند از آن بهعنوان یک مدل مبنا بهرهبرداری کنند.
The effect of businesses managers' communication skills in increase of customer satisfaction: A case study of private sports clubs in north and west of Tehran, Master's thesis, Tehran University, Faculty of Entrepreneurship.
Faculty of Entrepre Neurship, University of Tehran Received Date: 2016/02/14 Accepted Date: 2016/04/11 Abstract The purpose of this study was to investigating the effect of entrepreneurial communication skills of clubs Managers on student satisfaction."