Abstract:
زمينه: از ويژگي هاي بارز انسان ، قدرت انديشه است و تمام موفقيت ها و پيشرفت هاي بشر در گرو انديشه موثر اوست و عالي ترين جلوه انديشه انسان ، تفكر خلاق مي باشد .هدف : پژوهش حاضرباهدف بررسي عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقيت دانش آموزان مدارس ابتدايي استان البرزاجراگرديد.
روش پژوهش: اين پژوهش باروش توصيفي ازنوع پيمايشي اجرا وجامعه آماري ،همه معلمان مدارس ابتدايي استان البرز به تعداد 4677 و نمونه آماري پژوهش نيز تعداد354نفراز معلمان كه براساس جدول تعيين حجم نمونه مورگان به روش تصادفي سيستماتيك انتخاب گرديد.ابزاراندازگيري داده هاپرسشنامه محقق ساخته بود.داده هابه كمك آزمون تحليل عاملي مورد تجزيه وتحليل قرارگرفت.
يافته هاي پژوهش:يافته ها نشان داد كه عوامل موثردر پرورش خلاقيت دانش آموزان مدارس ابتدايي عبارتند از: رفتار معلم در كلاس درس ،داراي14مولفه، پشتكار دانش آموز، داراي12مولفه ، علاقه دانش آموزان، داراي10مولفه ، روشهاي تدريس، داراي5مولفه ، محتواي آموزش، داراي6مولفه ، آموزش خلاقيت، داراي18مولفه ، فرهنگ وروابط اجتمايي، خانواده داراي14مولفه ، روابط انساني معلم در كلاس درس ، داراي10مولفه، رفتارخانواده، داراي4مولفه و محيط آموزش، داراي12مولفه است.نتيجه گيري:بهره گيري ازيافته هاي اين پژوهش وبكارگيري عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقيت دانش آموزان مدارس ابتدايي دررشد وتوسعه خلاقيت فراگير ان موثراست.
Machine summary:
"کی نژاد و نگاهداری(1387) راهبردی برای مولفه های رشد خلاقیت در نظام آموزش و پرورش کشور به شرح زیرارائه نموده اند: - راه اندازی دوره های آموزشی مربوط به مهارت های خلاقیت و شیوه های آموزش تفکر خلاق در مراکز تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت؛ - آموزش و ترویج شیوه های صحیح برقراری رابطه عاطفی و ایجاد اعتماد متقابل میان معلم و دانش آموز ؛ - آموزش شیوه های یادگیری فعال، دوسویه و مشارکت جو به معلمان؛ - به کارگیری هر چه بیشتر شاخص های مربوط به انگیزه و علاقه به شغل معلمی در نظام گزینش معلمان؛ - ترویج روحیه نوآوری و خطرپذیری و عدم ترس از طرد اجتماعی و شکست در بین دانش آموزان؛ - طراحی ارزیابی های آموزشی بر مبنای حل مساله خلاق و سنجش خلاقیت دانش آموز و نه محفوظات صرف؛ - توجه به اصول علمی مخاطب شناسی و نیازسنجی در طراحی محتواهای درسی؛- رعایت هر چه بیشتر عدالت در توزیع و بهره برداری از امکانات و فضاهای آموزشی؛ زارعی زوارکی ، نوروزی و صفوی (1391) نشان دادندکه یکی از راه های پرورش تفکر خلاق و ارتقاء یادگیری و یادداری در دانش آموزان، روش تدریس بدیعه پردازی است زیرا این روش می تواند به طور مستقیم باعث رشد تفکر خلاق در دانش آموزان شود.
نتایج آزمون تحلیل عاملی در بعد علاقمندی دانش آموز یافته های مندرج در جدول فوق نشان می دهد که، عوامل مؤثر در پرورش خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی در بعد علاقه مندی دانش آموز عبارتند از: علاقه به تحصیل و رشته تحصیلی، خوش اخلاقی دانش آموز در کلاس درس، میزان مطالعه دانش آموز، معدل هر نیم سال تحصیلی، معدل سال قبل تحصیلی، نظم پذیری دانش آموز، به کار گیری مطالب یادگرفته شده در موقعیت های واقعی زندگی توسط دانش آموز، علاقه مندی دانش آموزان به اولیاء مدرسه، علاقه مندی به معلمان و علاقه مندی به هم کلاسی هاست."