Abstract:
پژوهش حاضر سعی دارد به بررسی و تاثیر شبکه های تلویزیونی خارجی )ماهواره ( بر ارزش های فرزندان بپردازد. منظومه یا نظام ارزش ها به عنوان بنیادیترین مولفه فرهنگی هر جامعه ، معمول از طریق نفوذ تدریجی به سازمان شخصیتی افراد، نهادها و ساختارهای اجتماعی ، خود را در جلوه های انتزاعی بازتولید کرده و در بسترهای روانی و اجتماعی در پرتو گفتمان غالب جامعه به حیات خود ادامه می دهند. انتقال ارزش ها به همراه سایر مولفه های وابسته ، عمدتا از طریق کارگزاران ، عوامل و وسایط خاصی صورت می پذیرد. در عصر حاضر، رسانه های جمعی به ویژه رسانه های تصویری از برجستهترین کانال های انتقال ، احیاء، تقویت ، تغییر، ویرایش و حتی آفرینش ارزش ها شمرده می شوند. دگرگونی در ارزش ها، موجب بروز تغییرات در رفتار افراد جامعه میگردد. رسانه ها به عنوان مجموعه ای از عوامل زمینه ساز تغییر در ارزش ها، رویکرد افراد جامعه را در پایبندی به ارزش های فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی تحت الشعاع قرار می دهد. چارچوب نظری این تحقیق بر اساس نظریات رابرت مرتون ، دیوید رایزمن ، مارتین سگالین ، رونالد اینگلهارت ، یان رابرتسون ، مانهایم ، کاستلز، گیدنز، دورکیم و دانیل لرنر است . این پژوهش به صورت پیمایشی و بهرهگیری از شیوه پرسش نامه محقق ساخته شده ، انجام شده است . پرسش نامه ها به کمک روش نمونهگیری تصادفی بین ٤٠٠ نفر از خانواده های ساکن تهران که دارای فرزند ٣٠ - ١٥ سال هستند، به صورت خوشه ای از پنج منطقه شمال ، جنوب ، شرق ، غرب و مرکز تهران توزیع شده است . آزمون آلفا کرونباخ نشان داد که شاخص های اصلی این تحقیق از ضرایب روایی نسبتا بالیی برخوردار است . تکنیک های آماری مورد استفاده جدول توزیع فراوانی ، نمودارهای ستونی و دایره ای و هیستوگرام ، آماره های مرکزی و پراکندگی ، تحلیل عاملی ، همبستگی بین متغیرها و رگرسیون دو متغیره ، آزمون f و آزمون t است . متغیر وابسته پژوهش ارزش های فرزندان و متغیر مستقل آن شبکه های تلویزیونی خارجی است . یافته ها نشان می دهد شبکه های تلویزیونی خارجی بر روی ارزش های فرزندان تاثیرگذار است و در این بین بیشترین تاثیر را بر روی ارزش های مذهبی فرزندان میگذارد.
Machine summary:
"به عبارتی در دوران معاصر که به عصر در چند دهه اخیر با توجه به افزایش استفاده از اطلعات و جامعه اطلعاتی و ارتباطی معروف رسانه های جمعی در کشورمان شاهد تغییر در است ، بخش عظیمی از جامعه پذیری نسل ها مجموعه ای از رفتار، عادات ، عقاید و ارزش های از طریق رسانه ها انجام می شود و نفوذ و تأثیر مردم کشورمان هستیم و نبض این تحولت شماره ٢٣ رسانه تا جایی است که برخی از نظریه پردازان در ورود ماهواره به کشورمان است به طوری مهر ٩٥ ارتباطی بر این باور هستند که رسانه ها اولویت که با ورود ماهواره ها به جامعه ما سهمی که ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می کنند و رسانه ملی اشغال کرده به طور قابل ملحظه ای اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، این کاهش یافته است و بخش اعظمی از آن به که به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند.
قرن بیستم رشد و گسترش تدریجی رسانه های جمعی و وسایل ارتباطی چنان بر زندگی بشر روش شناسی سایه افکند که اثرات مثبت و منفی فراوانی بر این پژوهش به صورت پیمایشی و در دو زندگی بشر گذاشته است ، که می تواند سنت ها سطح توصیف و تبیین متغیرها انجام شده و الگوهای فرهنگی و اجتماعی و نسلی جوامع است ."