Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری تمامی رؤسای مراکز آموزشی و فرهنگی سما و رؤسا و معاونان آموزشکده های فنی و حرفه ای سما در سراسر کشور به تعداد 345 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که دارای 100 سؤال چهار گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه شده است. روایی آن توسط بیست نفر از صاحب نظران تأیید و پایایی آن هم از طریق الفای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی 86/0تعیین شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مهم ترین راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکدههای فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی در ابعاد، ایجاد فرهنگ کارآفرینی، ایجاد مدیریت کارآفرین، توسعه آموزش کارآفرینی، ایجاد ساختار کارآفرینانه، تجاری سازی تحقیقات، توسعه یادگیری مستمر، تأمین منابع مالی کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه و توسعه کارآفرینی از طریق منابع انسانی خلاق و نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
Machine summary:
) آموزش مهارت های تثبیت و ١٥ اداره کسب و کار (مدیریت منابع 3/28 3/00 0/788 4 0/622 -0/773 -0/274 1 4 انسانی ، خطرپذیری ، مالی و حسابداری ، و غیره ) داده های مندرج در جدول شماره (٣) نشان می دهد که مهم ترین راهکارهای توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی بـه ترتیـب درجـه اهمیـت عبارتنـداز: اسـتفاده از تجـارب کارآفرینان موفق در آموزش ، آمـوزش مهـارت هـای فـردی (ریـسک پـذیری ، نـوآوری و...
مشخصه های آماری نمره های به دست آمده در بعد بکارگیری کارکنان خلاق و نوآور مؤلفه های توسعه انحراف بیشینه میانگین میانه مد واریانس کشیدگی چولگی کمینه کارآفرینی استاندارد هیات علمی دارای ویژگی 3 1 -0/228 0/973 0/269 0/518 1 1/00 1/36 1 نوآوری هیات علمی دارای ویژگی 4 2 -0/632 -0/230 0/348 0/590 3 3/00 3/32 2 ریسک پذیری هیات علمی دارای دانش 3 1 -0/008 1/002 0/365 0/604 1 1/00 1/45 3 کارآفرینی 3 هیات علمی دارای مهارت 1 -0/098 0/952 0/318 0/564 1 1/00 1/42 4 مشاوره کارآفرینی هیات علمی دارای توانایی 2 ٥ ایجاد محیط یادگیری 1/35 1/00 1 0/521 0/271 0/167 -0/989 0 کارآفرینی برخورداری اعضای هیات 4 1 -0/319 -0/694 0/610 0/781 4 3/00 3/25 6 علمی از آزادی علمی توانایی اعضای هیات 4 ٧ علمی در ترکیب دانش 3/52 4/00 4 0/636 0/404 -0/961 -0/151 2 نظری با نیازهای محیطی کارکنان دارای ویژگی 4 1 1/320 -1/103 0/486 0/697 4 3/00 3/40 8 نوآوری کارکنان دارای ویژگی 4 1 0/110 0/714 0/559 0/748 2 2/00 1/77 9 ریسک پذیری کارکنان دارای ویژگی 3 1 -0/571 0/105 0/327 0/571 2 2/00 1/70 10 دانش کارآفرینی داده های مندرج در جدول شماره (٩) نشان می دهـد کـه مهـم تـرین راهکارهـای توسـعه کارآفرینی از طریق منابع انسانی خلاق و نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب درجه اهمیت عبارتنـداز: توانـایی اعـضای هیـات علمـی در ترکیب دانش نظری با نیازهای محیطی ، کارکنان دارای ویژگی نـوآوری ، برخـورداری اعـضای هیات علمی از آزادی علمی ، هیات علمی دارای ویژگی ریسک پذیری ، می باشد.