Abstract:
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت جدید در کشورهای توسعه یافته مطرح است و حجم قابل توجهی از سرمایهگذاری ها را در این کشورها بخود اختصاص داده است. گرچه در فناوری اطلاعات مولفههای مختلف نقش دارند لیکن باید «وسایل ارتباط جمعی » و «اطلاعات» را به عنوان شالودههای اصلی این صنعت در نظر داشت زیرا توجه به این صنعت دریشه در تحولات وسایل ارتباط جمعی طی سه دهه اخیر که به واسطه پیچیدهتر شدن و افزایش قابلیتهای آنها زمینه استفاده از اطلاعات بصورت گسترده و همزمان را امکان پذیر نموده است. از سوی دیگر تحولات علمی در طی چند دهه اخیر اهمیت اطلاعات را دو چندان کرد و اطلاعات را بعنوان یک قدرت مهم و هم وزن با قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در سطح جهان مطرح نمود. لذا مقاله حاضر مروری بر دو عنصر اصلی در فناوری اطلاعات یعنی اهمیت اطلاعات و سهم وسایل ارتباط جمعی نوین و تاکید بر نقش آنها در این صنعت دارد و در خصوص سهم وسایل ارتباط جمعی نوین، به اینترنت به عنوان یک وسیله نوین میپردازد.
Machine summary:
نقش فناوری اطلاعات در تبلیغات و بازاریابی صنعتی فرنگیس خاصی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام چکیده واژههای کلیدی: مقدمه تحولات چند دهه اخیر در حوزه وسایل ارتباط جمعی منجر به بروز پدیدهای شده است که در عصر کنونی اعجاب انسان متفکر و برانگیخته است و مفاهیمی همچون بازاریابی، فناوری اطلاعات، انفجار اطلاعات، جامعه اطلاعاتی، ...
تبلیغات در تغییر نگرشهای ما نسبت به کالاهای خاص مرتبط با سبک زندگیمان قدرت خاصی دارد به ویژه تبلیغات تلویزیونی که در آن میتوان قصهای را همراه با تصاویر متحرک بیان کرد و از این طریق نگرشی را ایجاد نمود که هر فرد برای نشان دادن منزلت اجتماعی خویش باید کالاهای خاصی را داشته باشد.
تنوع رنگها و تصاویر متحرک این تبلیغات را جذابتر و خوشایندتر نموده است و بازاریابی از طریق اینترنت برای فروش محصولات و کالاهای تجاری به یک روش مرسوم در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است.
آگهی از کالاهای جدید در سطح بینالمللی: با توجه به اینکه اینترنت فاصله مکانی را از طریق ایجاد فضای مجازی از بین برده است، لذا خریداران میتوانند از هر کجا که هستند یا جدیدترین کالاها در هرنقطه از جهان آشنا شوند و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایند.
نتیجهگیری همواره فرایند تحولات تکنولوژی در وسایل ارتباط جمعی، تغییرات در کیفیت و چگونگی تبلیغات را نیز در پی داشته است و این تغییرات به تدریج فضای گستردهای را برای عرضه مناسبتر کالاها توسط تولیدکنندگان و سهولت دستیابی به کالا را برای http://www.