Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کایزن بر عملکرد شغلی کارکنان در سازمان فاوای مشهد انجام شده است. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه ای استفاده شده که بر اساس مقیاس هفت مرتبه ای لیکرت تدوین شده است. تعداد نمونه انتخابی 125 نفر است که از میان کارکنان سازمان فاوا و به صورت تصادفی انتخاب شده اند. داده های جمع آوری شده، با روش همبستگی و به کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که کایزن رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی کارکنان دارد.
Machine summary:
این مطالعه به بررسی رابطه کایزن با عملکرد شغلی کارکنان سازمان شهرداری فاوای مشهد می پردازد.
) قابل توجهی را مصرف نمی کند، لیکن از آنجایی که مشارکت تمامی پرسنل در همه سطوح سازمانی را در بر می گیرد در مجموع به تحولات شگرفی منتهی می شود در محیطی که کایزن به یک فرهنگ باور عمومی تبدیل شده است کارکنان در کار و زندگی با نشاط تر و با انگیزه تر هستند و همراهی با تغییرات و تعهد به اهداف سازمانی ارتقا می یابند.
در سال 1381 سازمان ملی بهره وری ایران حرکت بهبود کایزنی را با اجرای طرح چرخه مدیریت بهره وری در پنج دستگاه دولتی استان کرمان آغاز و برای نخستین بار در کشور، کایزن به حوزه خدمات و به ویژه سازمان های دولتی کشاند.
طی تحقیقاتی که از سوی الگرا و چیوادر سال 2011 صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین یادگیری و اعتماد سازمانی و بهبود مستمر با عملکرد سازمانی وجود دارد.
همچنین نتایج حاکی از آن است که بهبود مستمر و اعتماد سازمانی نیز با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد.
استفاده شده است که براساس آن هفت بعد عملکرد شغلی( توانایی شغلی، وضوح شغلی، حمایت، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط سازمانی) و همچنین تاثیر کایزن بر این هفت بعد مورد بررسی قرار گرفت.
در این میان 5بعدتوانایی، وضوح نقش، انگیزه، اعتبار و محیط و به طور کلی در نمره نهایی، تغییرات مثبت و معناداری یافته اند و در دو بعد حمایت سازمانی و ارزیابی تغییرات معناداری مشاهده نشده است.