Abstract:
یکی از ارزش هایی که سازمان ها می توانند با استفاده از به کار گیری فناوری اطلاعات در سازمانشان ایجاد نمایند، توانمندسازی کارکنان با استفاده از این ابزارها است. تنها مزیت رقابتی پایدار هر سازمان ، افراد آن و نقش تمامی آنان در موفقیت سازمان می باشد که این امر از طریق توانمندسازی و تامین رضایت شغلی کارکنان میسر است.هدف این پژوهش بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات بر توانمندسازی و رضایت شغلی دبیران آموزش و پرورش فیروزکوه می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامة های استاندارد استفاده شده است. روش نمونه گیری، از نوع نمونه گیری تصادفی ساده است. جامعة آماری، دبیران آموزش و پرورش فیروزکوه بوده و حجم نمونه، به اندازة 178 نفر با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است پذیرش فن آوری اطلاعات دبیران با رضایت شغلی و توانمند سازی آنان مرتبط است که شرح رابطه مولفه های سه عامل ذکر شده در نتیجه گیری به تفضیل آمده است.
Machine summary:
همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق که با استفاده از روش همبستگی اسپیرمن تحلیل شده اند، به شرح ذیل می باشد : فرضیه فرعی اول: بین شاخص سودمندی درک شده پذیرش فن آوری اطلاعات و توانمند سازی دبیران آموزش و پرورش فیروزکوه رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات فرعی تحقیق و تایید وجود ارتباط معنی دار میان مولفه های پذیرش فن آوری اطلاعات با رضایت شغلی دبیران نیز از نتیجه این آزمون پشتیبانی می نماید.
نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات فرعی تحقیق و تایید وجود ارتباط معنی دار میان مولفه های پذیرش فن آوری اطلاعات با توانمند سازی دبیران نیز از نتیجه این آزمون پشتیبانی می نماید.
3) با توجه به تایید فرضیه فرعی ششم که وجود ارتباط و همبستگی بین سهولت پذیرش فن آوری و رضایت شغلی را تایید می کند لذا باید در آموزش و پرورش پیشنهادات زیر عملی شود: - برای افزایش رضایت شغلی معلمان باید ساز و کار دسترسی آسان به فناوری اطلاعات در مدارس برای دبیران فراهم گردد.
4) با توجه به تایید فرضیه اصلی دوم که وجود ارتباط و همبستگی بین پذیرش فن آوری و توانمند سازی را تایید می کند لذا باید در آموزش و پرورش فیروزکوه شرایطی فراهم شود که: نیازهای اطلاعاتی درس های مختلف برای معلمان در زمینه فناوری های اطلاعات و ارتباطات به صورت علمی و مناسب شناسایی شوند.