Abstract:
در اين پژوهش به بررسي عوامل فرهنگي و اقتصادي موثر بر نگرش زنان نسبت به مديريت بدن ميپردازيم هدف اين پژوهش شناخت عوامل تاثيرگذار بر نگرش زنان است كه با استعانت از نظريه هاي فوكو ،بورديو ،بودريار ،الياس ،ترنر ،موس ،داگلاس ،هبدايج ،فستينگر،فمنيست مورد بررسي قرار گرفته است. با طرح پرسش هايي همچون عوامل فرهنگي واجتماعي تا چه اندازه بر نگرش زنان نسبت به مديريت بدن تاثيرگذار است ؟ آيا ويژگي هاي جمعيت شناختي (تحصيل ،پايگاه اقتصادي ،سن ،...) بر نگرش زنان نسبت به مديريت بدن تاثيرگذار است ؟به تحليل و تبيين موضوع پرداخته است.روش تحقيق پيمايشي و ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 14 سوالي مبتني بر طيف ليكرت است . نمونه مورد مطالعه 317نفر از بانوان تهراني فعال در باشگاههاي ورزشي بانوان منطقه 5 تهران هستند كه با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شده اند.. در اين تحقيق براي تجزيه و تحليل اطلاعات از نرم افزار اس پي اس اس استفاده شده است يافتهها نشان داد كه تمام عوامل فرهنگي واجتماعي تاثيرگذار برنگرش زنان نسبت به مديريت بدن در سطحي بالاتر از حد متوسط قراردارند. تفاوت معناداري در مورد تاثيرگذاري عوامل فرهنگي واجتماعي برنگرش زنان نسبت به مديريت بدن بر اساس متغيرهاي جمعيتشناختي سن، وضعيت تاهل، تحصيلات شخصي، تحصيلات مادر، وضعيت اشتغال، وضعيت اقتصادي، ميزان درآمد و وضعيت مسكن وجوددارد.
Machine summary:
) بر نگرش زنان نسبت به مدیریت بدن تاثیرگذار است ؟ ٤-فایده و هدف پژوهش حال که جامعه ایران در دهه های اخیر تحت تاثیر فرایندها و روندهای جهانی تحول فرهنگی و اجتماعی دستخوش تغییرات گوناگونی بوده ؛ تغییراتی که نظریه پردازان اجتماعی با مفاهیم مختلفی مانند رسانه ای شدن ، شهری شدن ، فناورانه شدن ، بوروکراتیک شدن ، زیبایی - شناسانه شدن ، تجاری شدن ، کالایی شدن ، اطلاعاتی شدن ، مجازی شدن ، دیجیتالی شدن (فاضلی ، ١٣٩٣: ٣٠٢)؛ مصرف گراشدن ، (رضایی و همکاران ، ١٣٨٨) و مفاهیمی از این نوع توصیف - گر آن بوده و همگی بیانگر نوعی فشاراجتماعی است ؛ این تحقیق به بیانی دیگر درصدد مشخص ساختن عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر تغییر نگرش زنان نسبت به بدن است به نحوه ای که بتواند داده های مفیدی را در عرصه آکادمی تولید و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دست اندرکاران و مسئولان حوزه های فرهنگ قراردهد.
این درحالی است که بین نگرش زنان نسبت به مدیریت بدن وعواملی مانند سن ، اشتغال حین تحصیل ، تأهل و مقطع تحصیلی ارتباط معناداری دیده نشد یافته های تحقیق خواجه نوری و مقدس (١٣٨٨) نشاندهنده آن است که مدل نهایی تحقیق به ترتیب با استفاده از شش متغیر نوگرایی ، آگاهی نسبت به جهانی شدن ، شیوه زندگی ، گفتگو در خانواده ، سرمایه فرهنگی و وضعیت تأهل نزدیک به ٤٠ درصد از تغییرات تصور بدن در زنان شهرهای تهران ، شیراز و استهبان را تبیین می کند رضایی و همکارانش (١٣٨٩) در تحقیقی پیرامون مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی نشان می دهند که مصرف گرایی ، فشار اجتماعی و مصرف رسانه ای ٨٣ درصد تغییرات متغیر وابسته (مدیریت بدن ) را تعیین می کند.