Abstract:
امروزه دانشگاهها در سراسر دنیا اقدام به راهاندازی دورهها و رشتههای کارآفرینی نمودهاند. این مقاله پس از بررسی وهمهای آموزش کارآفرینی، در صدد پاسخ به این سؤال است که دانشگاههای معتبر جهانی چه عناوین درسی را برای آموزش این رشته عل میارایه میکنند؟ در تحقیقی که بخش اصلی مقالهی حاضر را تشکیل میدهد پژوهشگران مربوطه از روش هرمونتیک برای تجزیه و تحلیل برنامههای آموزش کارآفرینی 288 دانشگاه قارهی امریکا و اروپا استفاده کردهاند.
طبق نتایج حاصله همه دانشگاههای امریکایی مورد بررسی، در سرفصلهای درسی، مباحث مربوط به آغاز فعالیت کسب وکار را گنجاندهاند. همچنین درس «کارآفرینی، راهاندازی کسب و کار» در 120 دانشگاه (معادل 42درصد آنها) ارائه گردیده است. در حالی که درس «امور مالی سرمایهگذاری مخاطرهآمیز» و درس «تدوین طرح تجاری فعالیت مخاطرهآمیز» به ترتیب در 29 و 15 دانشگاه تدریس میشده است.
نتیجه کلی بررسیهای هرمونتیکی نشان میدهد که اولاً اهمیت دروس کارآفرینی، یکسان نمیباشد. ثانیاً، اهمیت هر یک از این دروس میتواند به شدت، تحت تأثیر شرایط اقتصادی و سیستم آموزش عالی کشور مربوطه باشد.
Machine summary:
واژه های کلیدی : وهم های کارآفرینی ، آموزش کارآفرینی ، محتوای دوره هـای کـارآفرینی ، اسـتراتژی آمـوزش کارآفرینی ، دانشگاه ، هرمونتیک * استادیار دانشگاه مازندران * استادیار دانشگاه تهران مقدمه تحولات اقتصادی و سازمانی که به وسیله اکثر کشورهای صنعتی مانند ایالات متحده ، آلمان ، انگلستان و کشورهای تازه توسـعه یافتـه ماننـد چـین ، مـالزی و کـره جنـوبی در طی چندین دهه گذشته تجربه شده است ، ناشـی از ارزیـابی مجـدد نقـش اساسـی کارآفرینـان در توسـعه اقتـصادی بـوده اسـت (٢٠٠٤ ,Dubbini and Iacobucci).
به همین دلیل در بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده امریکا، استرالیا، هند و انگلستان به طور برجسته ای بر آموزش کـارآفرینی تأکیـد مـی گـردد؛ به گونه ای که گزارشات دولتی و مستقل به طور مکرر بر آمـوزش بیـشتر کـارآفرینی در همه سطوح و رشته هـای دانـشگاهی ، بـه ویـژه علـوم طبیعـی و مهندسـی توصـیه می کنند؛ اما هنوز مقبولیت آموزش «ایجاد و توسعه فعالیت های کسب و کار جدید» در دانشگاه های بعضی از کشورها از قبیل انگلستان ، محل تردید است که تا انـدازه ای بـه دلیل چهار وهم و گمانی است که در این مورد وجود دارد (٢٥-٢٤ ,١٩٩٩ ,Levie): وهم اول : ١- کارآفرینی را نمی توان آموزش داد؛ زیرا کارآفرینان ذاتا کارآفرین هـستند.
هم چنین امروزه این نکته آشـکار شـده اسـت کـه در بـسیاری از کـشورها ماننـد امریکا، کانادا، انگلستان و فرانسه تعداد زیادی از مؤسسات و دانشگاه های معتبـر بـه ارائه ی دوره های آموزش کارآفرینی به ویژه برای دانشجویان علوم طبیعی و مهندسی می پردازند.