Abstract:
امروزه از جهاني شدن در بسياري از حوزه هاي گوناگون علمي بحث شده و گرايشهاي مختلفي نسبت به اين پديده وجود دارد. فرض بنيادي اين پژوهش اين بوده است كه چگونگي اثرگذاري جهاني-شدن به زمينه هاي اجتماعي- فرهنگي هر جامعه وابسته است. اين پژوهش، با تكيه بر برخي استدلال هاي نظري، به ويژه ديدگاه هاي استوارت هال و آنتوني گيدنز و همچنين نتايج داده هاي مصاحبه با دانشجويان دانشگاه تهران، نشان مي دهد كه جهاني شدن به معناي غربي شدن نيست. در اين پژوهش، ۳۰ دانشجو از ۱۴ دانشكده دانشگاه تهران به طور تصادفي جهت انجام مصاحبه انتخاب شده اند. هدف اساسي اين پژوهش بررسي رابطه بين استفاده از اينترنت به عنوان يكي از ابزارهاي مهم جهاني شدن و هويت فرهنگي دانشجويان دانشگاه تهران بوده است. به طور كلي، در اين پژوهش ملاحظه شد كه در حوزه هاي مختلف زندگي براي دانشجويان خانواده و دين جايگاه مهمي دارند. از نظر آن ها، تعلق به قوميت و مليت و گرايش به جهاني شدن منافاتي با هم ندارند. همچنين معتقدند كه زنده نگه داشتن نام و ياد شخصيت ها و مفاخر ملي به خاطر كاركردهايي كه براي جامعه دارد، ضروري است. بيش تر آن ها معتقدند كه نه تنها اينترنت باعث ايجاد اختلال در روابط اجتماعي شان نشده است، بلكه توانسته اند به طور چشم گيري از داده هاي گوناگون اينترنت در حوزه هاي علمي، اجتماعي و فرهنگي استفاده كنند و نهايتاً اين كه آن ها تبادل بين فرهنگي و ارتباطات هاي جهاني را لازمه پويايي، پيشرفت و توسعه هر جامعه به شمار مي آورند.
Machine summary:
"عناصر و عواملی همچون دین ، ملیـت و فرهنگ ملی و قومی نقش مهمی در تکوین هویت آن ها، معنـادارکـردن و جهـت دار کـردن زنـدگیشـان دارند؛ غالبا از اندیشه ها و دست آوردهای گوناگون مفاخر ملی برای تعیین مسیر زنـدگی و پیشـرفت خـود الگوبرداری میکنند؛ تلاش میکنند علاوه بر میراث های محلی و ملی ، از دست آوردهـای ملـت هـای دیگـر برای پیشرفت و تکامل خود استفاده کنند، به همین دلیل است که گرایش بیش تری نسبت به جهـانی شـدن دارند؛ آن ها در مقایسه با گونۀ اول و دوم کاربران ، غالبا از الگوی اطلاعاتی - ارتباطی اینترنت استفاده می - کنند."