Abstract:
در کشورهای پیشرفته و صنعتی غربی و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا سال های زیادی است که تلاش کرده اند تا مبانی حمل ونقل پایدار و فعال بر مبنای پیاده مداری و دوچرخه سواری را در میان مردم ترویج کنند. در این کشورها در راستای افزایش ایمنی دوچرخه سواری و پیاده روی، مسیرهای ویژه ای را تدارک دیده اند که علاوه بر شاخص زیبایی، ترغیب کننده دوچرخه سواران میباشد. در کشور ایران نیز هرچند دیر اما چند سالی است که در شهرهای گوناگونی این طرح پیاده شده است . مردم کاشآن هم در زمره ساکنان شهرهای تاریخی ایران هستند که سابقه دیرینه ای در استفاده از دوچرخه دارند. بر این منوال و در شرایط کنونی که وسایل نقلیه موتوری مشکلات زیادی پدید آورده اند بررسی جایگاه دوچرخه در نظام حمل ونقل شهری کاشان ضرورت دیده شده است . هدف پژوهش حاضر بررسی موانع دوچرخه سواری در کاشان و عوامل موثر در افزایش استفاده از آن میباشد. پس از مطالعه کتابخانه ای و بررسی مبانی نظری موضوع ، داده های موردنیاز به شیوه پیمایشی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون های پیرسون ، تی و فریدمن ) با بهره گیری از نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان میدهد مهم ترین مانع عدم استفاده از دوچرخه ترس از تصادف با وسایل نقلیه موتوری میباشد. بین استفاده از حمل ونقل انسان محور با متغیرهای میزان آگاهی و وضعیت فضای کالبدی مسیرهای دوچرخه سواری رابطه معنیداری وجود دارد.
Machine summary:
"نقش حمل ونقل انسان محور در پایداری اجتماعی شهرها نمونه موردی: بلوار دانش شهر کاشان * احمد پوراحمد ** محسن کلانتری *** امیر اشنویی مهدی مولایی آرانی **** تاریخ دریافت : ٩٣/٦/٨ تاریخ پذیرش : ٩٣/٩/١٠ چکیده در کشورهای پیشرفته و صنعتی غربی و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا سال های زیادی است که تلاش کرده اند تا مبانی حمل ونقل پایدار و فعال بر مبنای پیاده مداری و دوچرخه سواری را در میان مردم ترویج کنند.
با توجه به نتایج مطالعات میدانی در شهر زنجان توسط قربانی و اسدی (١٣٩٤) نشان میدهد که استفاده از دوچرخه در جابه جاییهای شهری بسیار پایین است که این امر از عواملی نظیر عدم فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه ، ضعف تبلیغات در رسانه ها، نبود مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، عدم استفاده مدیران جامعه ، تأثیر وضعیت اقلیمی، عدم تناسب دوچرخه سواری بانوان بافرهنگ عمومی، کمبود آگاهی از مزایای دوچرخه سواری، نبود امنیت دوچرخه سواران و نبود پارکینگ برای دوچرخه میباشد.
جدول ٧- درصد و میانگین پاسخگویان برحسب وضعیت کالبدی میانگین خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم وضعیت کالبدی 3/4 18 34 26 14 8 آیا مسیری عبوری شما از نور کافی در شب برخوردار میباشد؟ 3/58 12 60 6 18 4 آیا از منزل شما تا محل کار مسیرهای مشخص و علامت گذاری شده ویژه دوچرخه وجود دارد؟ 3/6 12 50 28 6 4 آیا خیابان ها و مسیرهایی که برای عبور استفاده میکنید پارکینگ دارند؟ 4/060 30 52 14 2 2 آیا مسیر شما از ناهمواری برخوردار میباشد؟ 3/72 22 46 18 10 4 مسیری که تا محل کار طی میکنید تا چه اندازه دارای مناظر جذاب میباشد؟ مأخذ: محاسبات تحقیق به منظور بررسی میزان مطلوبیت وضعیت کالبدی مسیرهای دوچرخه سواری از آزمونتی تک نمونه ای استفاده میکنیم ."