Abstract:
هدف این پژوهش بررسی سطح روحیه معلمان و دبیران مدارس آباده میباشد. در این راستا، سوالاتی در قالب ابعاد دهگانه روحیه (ارتباطات موثر بین معلمان و مدیران، رضایت شغلی، تشریک مساعی، رفاه اقتصادی، حجم کارآموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آموزش و پرورش، خدمات و تسهیلات آموزشی و فشارهای اولیای منطقه) از نظر معلمان و دبیران و با توجه به متغیرهایی مثل جنسیت، میزان تحصیلات، سنوات خدمت و دوره تحصیلی تدوین گردید. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی وجامعهی آماری این پژوهش همهی معلمان و دبیران مدارس شهرستان آباده میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم تعداد 200 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری یک پرسشنامه 100 سوالی اقتباس شده از بنتلی و ریمپل (1970) بود که بهوسیله آن سطح روحیه معلمان اندازهگیری شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای t تک متغیره، تحلیل واریانس چند متغیره و فریدمن) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روحیه معلمان و دبیران در ابعاد (ارتباطات، رضایت شغلی، تشریک مساعی، مسایل برنامه درسی، خدمات و تسهیلات آموزشی، حجم کار آموزشی و فشارهای اولیای منطقه) بالا و در سایر ابعاد پایین بوده است. همچنین روحیه معلمان و دبیران زن در ابعاد فوق جزو حجم کار آموزشی در مقایسه با معلمان و دبیران مرد بالاتر بوده است و از نظر سنوات خدمت علاوه بر دو بعد فوق در بعد فشارهای منطقه بر معلمان نیز تفاوت معنیدار بود. علاوه بر این بین سطح روحیه معلمان دورههای مختلف تحصیلی در ابعاد ارتباطات، حجم کار آموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آموزش و پرورش و خدمات و تسهیلات آموزشی تفاوت معنیدار وجود داشت.
Machine summary:
"جدول ١: توزیع میانگین نمرات معلمان و دبیران در خصوص ابعاد دهگانه روحیه میانگین انحراف معیار خطای معیار t ارتباطات مؤثر بین معلمان و مدیران 3/40 0/736 0/053 7/55 رضایت شغلی 3/17 0/542 0/039 4/50 تشریک مساعی بین معلمان 3/12 0/621 0/045 2/65 رفـاه اقتصـادی 2/40 0/683 0/049 -11/90 میزان تناسب حجم کار آموزشی معلمان 1/97 0/525 0/038 -26/72 مسایل برنامه درسی مدارس 3/10 0/542 0/039 2/58 توجه به موقعیت اجتماعی معلمان 2/62 0/803 0/058 -6/45 حمایت جامعه از آموزش و پرورش 2/69 0/700 0/051 -6/01 دسترسی به خدمات و تسهیلات آموزشی 3/22 1/060 0/077 2/90 فشارهای اولیای منطقه بر معلمان 2/78 0/671 0/048 -4/32 نتایج جدول ١نشان می دهد در بعدارتباطـات چـون t مـشاهده شـده (٧/٥٥)از مقـدار بحرانـی جدول در سطح ٠/٠١(٢/٣٢)بزرگتر بوده ، بنابراین میـزان ارتباطـات مـؤثر بـین معلمـان و مـدیران 1- reliability بالاتر از سطح متوسط میباشدو در بعد رضایت شغلی نیز چـون t مـشاهده شـده (٤/٥٠)از مقـدار بحرانی جدول در سطح ٠/٠١(٢/٣٢)بزرگتر بوده ، بنابراین میزان احساس رضایت از شغل بالاتراز سطح متوسط میباشد.
جدول ٢: مقایسه و رتبه بندی ابعاد دهگانه روحیه ابعاد روحیه میانگین رتبه حجم کار آموزشی معلمان 8/82 ارتباطات مؤثر بین معلمان و مدیران 6/90 رضایت شغلی 6/22 فراهم بودن خدمات وتسهیلات آموزشی 6/07 فشارهای اولیای منطقه بر معلمان 5/95 تشریک مساعی بین معلمان 5/60 مسایل برنامه درسی مدارس 5/46 حمایت جامعه از آموزش و پرورش 3/92 موقعیت اجتماعی معلمان 3/46 رفاه اقتصادی 2/10 نتایج آزمون (فریدمن ) نشان داد که ، رتبه بندی سطح روحیه معلمان و دبیران در خصوص ابعـاد دهگانه روحیه یکسان نمیباشدو بعد حجـم کـار آموزشـی معلمـان در بـالاترین رتبـه و بعـد رفـاه اقتصادی در پایین ترین رتبه قرار دارد."