Abstract:
در جهان کنونی، تحولات سریع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری بر سازمان ها از جمله سازمان ترویج کشاورزی تاثیر به سزایی دارند. در چنین محیطی، سازمان هایی می توانند به طور کارآ به فعالیت های خود ادامه دهند که ساختار و خدمات خود را متناسب با تحولات سازمان دهی کنند. به منظور چالش با تحولات، به کارگیری عملکردمداری به همراه ارباب رجوع گرایی به عنوان دو رویکرد موثر برای سازمان ترویج کشاورزی ضروری می نماید. رویکرد عملکردمداری اهداف و اولویت هایی را که برای دسترسی به نتایج پایدار مورد نیاز است، مشخص می سازد. رویکرد ارباب رجوع گرایی که نوعی فرهنگ سازمانی است، به منظور خلق ارزش های برتر برای دریافت کنندگان خدمات این سازمان، رفتارهای لازم را به کارآمد ترین و موثرترین شکل، ایجاد می کند. این مقاله با روش اسنادی و کتابخانه ای و با هدف تبیین رویکردهای سازمان ترویج کشاورزی در چالش با تحولات چهارگانه یاد شده تنظیم شده است.
Political، economic، social and technological changes have a significant impact on such organizations as Agricultural Extension. Only those organizations can perform their activities effectively and efficiently that take the changes into account and organize their structures and services accordingly. Dealing with these challenges necessitates the use of performance- and client-oriented as two effective approaches by agricultural extension organizations. The performance-oriented approach sets the objectives and priorities essential for achieving sustainable results. The client-oriented approach is a type of organizational culture that creates required behaviors for generating superior values for those who receive these services. The objective of this paper is to explain agricultural extension organizations approaches using library research method.
Machine summary:
"در مـذاکرات کارشناسان فائو در بانکوک (همان منبع )، در ارتباط با جهانی شـدن ، مـوارد زیـر بـرای سازمان ترویج ارائه شد: • نیاز به تمرکززدایی در ارائة خدمات ترویج ، توجه به ترویج خصوصی و نظام هـای ترویج گروهی ، سوق پیدا کـردن بـه سـمت اربـاب رجـوع ، کـاربرد فنـاوری هـای اطلاعات الکترونیک ، و ترویج مشارکتی ؛ • نیاز به بهبود فرآیند تولید و تولید کالاهای باکیفیت ، تـا کارکنـان تـرویج اطلاعـات مرتبط با استانداردها را منتشر سازند و کشاورزان نیز مطابق با آنها تولید و فرآوری را انجام دهند؛ • ضرورت گسترش نقش ترویج کشاورزی به گونه ای که برای مثال ، به رشد جمعیت و بهداشت و امثال آن تعمیم پیدا کند؛ • ضرورت توجه به فناوری های نوین نظیـر فنـاوری زیـستی و مهندسـی ژنتیـک در ترویج کشاورزی و آماده کردن کشاورزان برای استقبال از آنها؛ • ایجاد تحولات مناسب در سیاسـت هـا و همچنـین ، تـرویج کـشاورزی بـه منظـور حرکت به سوی جهانی شدن ؛ برای مثال ، ترویج کشاورزی در مالزی رهیافت سوق پیدا کردن به سمت بازار را به جای نظام آموزش و دیدار در تـرویج بـه کـار گرفتـه است ؛ و • مستندسازی گزارش های مربوط به موارد موفق در آسـیا و اقیانوسـیه بـرای ایجـاد ارتباط بین بازار، تحقیق و ترویج ، و انتشار نکات قوت و نتایج مثبت آنها.
در سازمان های ترویجی ، نخست ، باید وضعیت موجود از نظر نوع خدمات ارائـه شـده بـه اربـاب رجـوع ، تنـوع ارباب رجوع ، اهداف سازمان ترویج کشاورزی در ارائه خدمات ، روش هـای آموزشـی و ارتباطی ، کارکنـان سـازمان و سـاختار سـازمانی تـرویج کـشاورزی ، امکانـات و منـابع سازمانی در ارائة خدمات و نحوة برنامه ریزی فعالیت ها مورد بررسـی قـرار گیـرد."