Abstract:
در کشور ایران پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای مهم آن مرهون مدیریت توانمندانه امام خمینی در روند انقلاب است. مسئله اصلی این مقاله استخراج صفات مسئولین در نظام اسلامی با رویکردی بر سیره امام خمینی است که در آن از روش های مطالعه اسنادی و توصیفی تحلیل استفاده شده و نتایج، حاکی از آن است که مجموعه رفتارهای امام خمینی در سه بعد فردی، گروهی و سازمانی کاملا نشات گرفته از مبانی اسلام، بوده و رمز موفقیت ایشان در خودسازی فردی بود؛ لذا بر هر مسئولی در نظام اسلامی است ابتدا از خود شروع کند تا پس از خودسازی، شایسته مدیریت در سازمان شود.
Machine summary:
"(همان :٢١٣-٢٧٤) د:نظرات برخی از علمای اسلامی درباره ویژگی های مدیر در اسلام نویسندگان و صاحب نظرانی که در قلمرو مدیریت و رهبری در اسـلام ودیـدگاه هـای اسلام در مورد مدیریت قلم زده اند هر یک به فراخور برداشت و ذهنیت های خود از اسلام ، قـرآن کـریم ، مبـانی اخلاقـی و سـیره پیـامبر (ص )و معصـومین (ع )بـه طـور مسـتقیم و یـا غیرمســتقیم تعــاریف و یــا توضــیحاتی را ارایــه داده انــد کــه در ایــن قســمت بــه نظــرات و دیدگاه های استاد شهید مطهری ، حجه الاسلام ری شهری ، استاتید مصـباح یـزدی و مکـارم شیرازی در مورد رهبری و مدیریت ویژگی های مدیر اجمالااشاره می شود: ١-استاد شهیدمرتضی مطهری :استاد در کتاب دیباچه ای بر رهبری بـرای رهبـری یـک سلسله شرایط مثبت و یک سلسله شرایط منفی ذکر می کند: پیش قدمی ،همدردی (زندگی در سطح عامه )،قدرت سازمان بخشی ،شناخت لیاقـت افـراد بـرای کارهـای محولـه ،مـؤمن ساختن افراد به هدف کلی اجتماعی ،جذب و علاقه ومحبـت بـه افـراد،شـناخت وضـعیت زمانی ،ایمان و اعتماد به هدف ،ایمان و اعتماد به موقعیت ، عدم تردیدو دودلی ، اعتمـاد بـه نفس (رسول خداو ایمان و موفقیتش در رسالت ؛ ایضا ایمان امام حسین بـه نتیجـه کـارش )، حسن تشخیص ،سرعت تشـخیص ،قاطعیـت قاطعیـت و برائـی در تصـمیم ،سـرعت دراخـذ تصمیم ،شهامت و عدم هراس از عواقب اقدام و سرعت اقدام ،پیش بینی اقـدامات احتیـاطی برای شکست ،ظرفیت تحمل انتقادوعقاید مخـالف ؛ سـعه صـدر،شـهامت قبـول مسـئولیت شکسـت ،تقسـیم مناسـب کـاربـا نیـروی انسـانی ،تفـویض اختیـار درخـور توانـایی افـراد، چشمداشت مسئولیت به نسبت تفویض اختیارات ، اشتیاق در کسب اطلاعات تازه و مربـوط به کار خود،درشتی در عین نرمی و شکوه در عین درویشی ،علاقـه بـه تشـویق و اصـرار بـه آن ، اصرار در پرورش استعدادهای زیر دستان ،توجه به مسـائل و مشـکلات عـاطفی افـراد، احساس شادی از موفقیت دیگران ،از همه بالاتر قوت اراده و شخصیت و تحـت تـأثیر قـرار دادن اراده هاو تسخیر اراده ها که بی اختیار از ارادة او تبعیت کنندو این با نوعی قدرت القـا و تلقین همراه است ."