Abstract:
هدف ما از انجام این تحقیق، بررسی عوامل محیطی و اجتماعی موثر بر گرایش به بازیهای رایانهای بودهاست، این تحقیق به روش پیمایشی صورت گرفته و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری ما مشتریان کلوبها و گیمنتهای شهر یزد هستند که از این بین 195 نفر طبق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شده و به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و بررسی شدهاند. از یافتههای این بررسی؛ وجود رابطه معنیدار بین متغیرهای تاثیر محیط کلوب، تاثیر گروه همسالان و منطقه سکونت پاسخگو با گرایش به بازیهای رایانهای است، همچنین بین متغیرهای پایگاه اقتصادی پاسخگویان، وضعیت اشتغال و فاصله مکانی آنها با محل انجام بازیها و گرایش به به بازی های رایانهای هیچگونه رابطه معنیداری وجود ندارند. نتایج رگرسیون نشان داد که دو متغیر تاثیر محیط کلوبها و گیمنتها و تاثیر گروه همسالان با میزان همبستگی 0/326 توانستند 9/6% تغییرات متغیر گرایش به بازیهای رایانهای را تبیین کنند. به عنوان نتیجه میتوان بیان کرد که اطرافیان و محیط اجتماعی فرد، بر گرایشها به طور کلی و در این بررسی گرایش به بازیهای رایانهای به طور خاص تاثیر دارند.
Machine summary:
"همچنین بین گروه های مختلف از نظر شغلی و میزان گرایش آنها به بازی ها اختلاف میانگین وجود دارد، اما نتایج آزمون F و میزان معناداری آن نشان می دهد که اختلاف میانگین گروه ها معنادار نیست و به عبارتی این مسأله که پاسخگو چه وضعیت اشتغالی دارد تعیین کننده میزان گرایش او به بازی های رایانه ای نیست و اختلاف میانگین "/> مشاهده شده اتفاقی و فاقد اعتبار آماری است ؛ همچنین عدم معناداری F باعث می شود که مقایسه بین گروه ها هم لازم نباشد.
جدول (۲)نتایج آزمون تحلیل واریانس برای گرایش به بازی ها با وضعیت اشتغال N Mean F Sig گرایش کل شاغل ۴۰ ۵۶/۸۷۵۰ بیکار ۱۸ ۵۷/۸۸۸۹ در حال تحصیل ۱۱۹ ۵۷/۱۴۲۹ ۰/۵۰۴ ۰/۶۸۰ در حال خدمت وظیفه ۳ ۵۰/۶۶۶۷ کل ۱۸۰ ۵۷/۰۵۰۰ همان طور که در جدول شماره (۳) مشاهده می گردد میانـگین گرایش افـراد ساکن مناطق پایین به بازی ۵۳/۵۰۰، مناطق متوسط ۵۶/۸۵۲ و مناطق بالا ۵۹/۵۵۵ است ، که نشان دهنده اختلاف میانگین بین گروه ها است ؛ به عبارتی ، اینکه پاسخگو در کدام منطقه سکونت دارد با میزان گرایش او به بازی ها مرتبط است و با توجه به میزان Fو معناداری آن می بینیم که رابطه به دست آمده معنادار بوده و برای سنجش معناداری رابطه بین گروه های مختلف با توجه به این که Fمعنادار بوده است از آزمون های تعقیبی استفاده شد.
اما نتایج آزمون F و میزان معناداری آن نشان می دهد که اختلاف میانگین گروه ها معنادار نیست و به عبارتی این مسأله که پاسخگو چه فاصله ای باید تا محل انجام بازی ها داشته باشد تعیین کننده "/> میزان گرایش او به بازی های رایانه ای نیست و اختلاف میانگین مشاهده شده اتفاقی است ، همچنین عدم معناداری F باعث می شود که مقایسه بین گروه ها هم لازم نباشد."