Abstract:
این مقاله با رویکردی نهادگرایانه و روشی کیفی، به این سوال پاسخ می دهد که «روزنامه نگاری علم چگونه از نیمه دوم قرن بیستم رشد و توسعه یافت؟»
در پاسخ به این پرسش می توان گفت روزنامه نگاران علم، برای آموزش، ایجاد انگیزه، حمایت روزنامه نگاران و همبستگی بین آن ها و پررنگ شدن این حرفه در رسانه ها، به تشکیل نهادهای ملی و بین المللی اقدام کردند. این نهادها در قالب انجمن های روزنامه نگاران علم در سطح ملی در کشورهای توسعه یافته مانند امریکا، انگلستان و فرانسه، در میانه قرن بیستم تشکیل شدند و بعد از نیمه دوم دهه شصت، انجمن های بین المللی روزنامه نگاری علم برای ایجاد ارتباط بین روزنامه نگاران علم در سطح جهانی شکل گرفتند. همچنین روزنامه نگاران علم به منظور متمرکز ساختن رشد و توسعه این حرفه در سطح جهانی «فدراسیون جهانی روزنامه نگاران علم» را که جدیدترین نهاد تخصصی روزنامه نگاری علم و نماینده حدود 40 انجمن ملی و بین المللی است، در سال 2002 تاسیس کردند و این نهاد با فعالیت هایی همانند انجمن ها اما در سطح جهانی، در حال رشد و توسعه روزنامه نگاری علم است.
The paper answers this question، with institutional approach and qualitative method، that how science journalism has developed and grown from the second half of the twentieth century. We can give an answer to the question: science journalists have established the national and international institutions in other to train، create incentive، support other journalists، connect them together and reinforce this occupation in the media. In the mid-twentieth century in developed countries، such as United States، Britain and France، these institutions were established in the form of science journalist associations. Also the international associations of science journalism were formed after the second half of sixties. The science journalists constituted World Federation of Science Journalists (WCSJ) for centralizing the development of their occupation in global level.WCSJis the latest specialist institution in science journalism and represents 40 national and international associations in 2002. Also it is already developing and growing activities.