Abstract:
تحقیق حاضر باهدف ، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتبـاطی بـا اسـتفاده از روش تحلیـل رفتـار متقابـل بـر باورهـای غیرمنطقی زنان مطلقه شهر تهران انجام شد. طرح تحقیق حاضر از نوع مطالعات شبه تجربی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان مطلقه مراجعه کننده بـه مرکـز مشـاوره دلفـی شـهر تهران در سال ١٣٩٤ بود که به صورت داوطلبانه خواهان مشارکت در این پژوهش بودند و نمونه آماری شـامل ٢٤ زن مطلقـه بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت گزینش تصـادفی در دو گـروه گـواه و آزمـایش (١٢ زن مطلقه در گروه گواه و ١٢ زن مطلقه در گروه آزمـایش ) قـرار گرفتنـد. بـه منظـور جمـع آوری داده هـا از پرسشـنامه باورهـای غیرمنطقی (IBT) و برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیـل کواریـانس بـرای تحلیـل اسـتنباطی داده هـا استفاده شد. نتایج نشان داد پس از تعدیل نمرات در گروه های آزمایشی و گواه ، نمرات باورهای غیرمنطقی گـروه آزمـایش در پس آزمون کاهش یافته است . همچنین نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش تحلیل رفتار متقابل موجب کـاهش باورهـای غیرمنطقی در زنان مطلقه میشود.
Machine summary:
"com اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی با استفاده از روش (TA) بر باورهای غیر منطقی زنان فرانک حسنی پویا کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اراک چکیده تحقیق حاضر باهدف ، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتبـاطی بـا اسـتفاده از روش تحلیـل رفتـار متقابـل بـر باورهـای غیرمنطقی زنان مطلقه شهر تهران انجام شد.
پیش فرض پژوهش حاضر این است که رخدادهای منفی زنـدگی مثـل تنها زندگی کردن باعث می شود که افراد دچار چرخه افکار معیوب از قبیل باورهای غیرمنطقی شوند و این باورهای غیرمنطقـی می توانند باعث تداوم مشکلات روان شناختی در افراد گردد؛ بنابراین با توجه به ادبیات پژوهشی بیان شده هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که آیا تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی زنان مطلقه تاثیردارد؟ روش تحقیق این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که به تعیین تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی با استفاده از روش تحلیل رفتـار متقابـل بر کاهش باورهای غیرمنطقی زنان مطلقه میپردازد؛ بنابراین ، طرح پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود کـه به راین اساس ، آموزش تحلیل رفتار متقابل به عنوان متغیر مستقل و باورهای غیرمنطقی ، به عنوان متغیر وابسته در نظـر گرفتـه شد.
بحث و نتیجه گیری فرضیه اصلی پژوهش نشان داد آموزش مهارت های ارتباطی با استفاده از روش تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی زنان مطلقه تأثیر دارد.
نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین باورهای غیرمنطقـی در گـروه آزمایش در مرحله پس آزمون در مقایسه با گروه ، کنترل یافته است و این یافته نشان دهنده تأثیر روش مهارت هـای ارتبـاطی بـا استفاده از روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش باورهای غیرمنطقی میباشد."