Abstract:
چکیده میخاییل میخاییلویچ باختین (1975-1895) یکی از منتقدان نامدار قرن بیستم است که ارزش بسیاری از آثار او تا پیش از مرگش بر جامعه روسیه آشکار نشد. باختین مسائل بوطیقای داستایفسکی و مسائل آثار داستایفسکی را با رویکردی نوین به آثار و اندیشه داستایفسکی به نگارش در آورده است. باختین در این دو اثر، رمان داستایفسکی را فضایی سرشار از گفتمان و کارناوالی پر از زهرخند میداند. فیودور میخایلوویچ داستایفسکی (1821-1881) نویسندة قرن نوزدهم مکتب رئالیسم است. او از پیشگامان و الهامبخشان فلسفة اگزیستانسیالیسم نیز به شمار میرود. فیودور داستایفسکی با رمان مردم فقیر در ادبیات روسیه مطرح شد و رمان برادران کارامازوف به عنوان واپسین میراث ادبی او شناخته میشود. با توجه به اینکه محور اصلی برادران کارامازوف توصیف دقیق و روانشناختی دنیای ذهنی تکتک شخصیتهای رمان است، مقالة حاضر با تکیه بر نظریات باختین درباره جهان آثار داستایفسکی، به تحلیل رمان و دنیای درون شخصیتهای اصلی آن و فراز و فرود روحی قاتلان بالقوه این اثر میپردازد.
Machine summary:
نظریه کارناوال و هجو منیپی باختین در خوانش برادران کارامازوف و تحلیل جهان درون قهرمانان * زهرا محمدی استادیار زبان و ادبیات روسی ، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران آیدا اسحاقیان ** دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٤/٠٥/٠١، تاریخ تصویب : ٩٥/١٠/٢٤) چکیده میخاییل میخاییلویچ باختین (١٩٧٥-١٨٩٥) یکی از منتقدان نامـدار قـرن بیـستم اسـت کـه ارزش بسیاری از آثار او تا پیش از مرگش بر جامعه روسیه آشکار نشد.
با توجه به اینکه محور اصلی برادران کارامازوف توصیف دقیق و روانشناختی دنیای ذهنـی تـکتـک شخصیت های رمان است ، مقالة حاضر با تکیه بر نظریـات بـاختین دربـاره جهـان آثـار داستایفـسکی ، بـه تحلیل رمان و دنیای درون شخصیت های اصلی آن و فراز و فرود روحی قاتلان بالقوه این اثر می پردازد.
باختین ، برادران کارامازوف، جنایت ، داستایفسکی ، کارناوال، هجو منیپی مقدمه رمان برادران کارامازوف رمـانی چندصـدایی بـا محوریـت موضـوعی بـرادری و یگـانگی انسانهاست که مضامین دیگری چون کودکی ، تربیت ، خانواده و چالش ابدی پـدران و پـسران را در دل خود دارد.
بـا توجـه بـه نظریـات بـاختین و دیگـر منتقـدان دربـاره بـرادران کارامـازوف ، مـی تـوان شخصیت های اثر داستایفسکی را چنین واکاوی کرد: دمیتری (میتیا) دمیتری کمابیش خصوصیات پدر را دارد.
» (باختین ، ١٩٦٣:٢٦٦) ایوان یکی از مظاهر چندصدایی بودن برادران کارامازوف ، خود ویژه بودن هـر یـک از قهرمانـان داستان است .
بـه عقیـده باختین ، اسمردیاکف به تدریج بخشی از اندیشه و صدای ایوان را تصاحب می کند که ایـوان آن را از خودش نیز پنهان می کرده است .