Abstract:
هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویّتبندی راهبردهای توسعة گردشگری شهرستان شیراز با استفاده از تکنیک SWOTو مدل ANP است. روش تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی، با منطق قیاسی بوده و از دو روش اسنادی و میدانی استفاده گردیده است. به طوری که ابتدا عوامل چهارگانة سوات در راستای موضوع تحقیق، از طریق پرسشنامه از گردشگران (حجم نمونه 400 نفر)، شهروندان (حجم نمونه 400 نفر) و کارشناسان (حجم نمونه 30 نفر) شهرستان شیراز گردآوری شد و در مرحلة بعد، استراتژیهای حاصل از این تحلیل، توسّط یک گروه 5 نفره از اساتید کارشناس در زمینة گردشگری با استفاده از مدل تحلیل شبکه (ANP) اولویّتبندی شده است؛ همچنین عناصر چهارگانة سوات و هریک از عوامل این عناصر نسبت به یکدیگر رتبهبندی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که راهبردهای SO2SO1وST1 به عنوان سه راهبرد دارای اولویّت در زمینة توسعة گردشگری شهرستان شیراز شناخته شدهاند. راهبرد SO1، افزایش ارائة امکانات در منابع گردشگری حائز اهمّیّت بالا در سطوح منطقهای، ملی و بینالمللی بوده و مربوط به استراتژیهای تهاجمی است. راهبرد SO2، توسعة فضاهای تفریحی و سرگرمی به عنوان بستر مناسب و مکمل گردشگری برای افزایش مدت اقامت گردشگران بهویژه گردشگران خارجی بوده و مربوط به استراتژیهای تهاجمی است. راهبرد ST1، افزایش بودجه تخصیصی برای توسعة جاذبههای گردشگری و ایجاد و مدیریت واحد شفاف برای اجراییشدن و تحقّق توسعة امر گردشگری بوده که این راهبرد، مربوط به استراتژیهای رقابتی است.
The present study aims at recognizing and prioritizing tourism development strategies of Shiraz applying SWOT technique and ANP model. This research is a descriptive-analytical one with deductive logic using field and document methods. First of all، SWOT quadruplet factors were gathered through a questionnaire from tourists (sample size 400)، citizens (sample size 400) and experts (30 samples) according to the topic of research. In the next step، the strategies، obtained from the analysis، were prioritized by a 5-member group of expert professors in the field of tourism using network analysis (ANP). Moreover، SWOT quadruplet elements and each of their factor were prioritized toward each other. The findings show that SO1، SO2and ST1are considered as the 3 precedence strategies for Shiraz. SO1 strategy makes an increase in tourism resources of high importance at regional، national and international، which is associated with aggressive strategies. SO2 strategy develops appropriate entertainment centers which increases more staying of tourists، especially foreign tourists. It is also associated with aggressive strategies. ST1 strategy increases the funding for the development and management of tourism attractions and tourism development. In addition it is related to the competitive strategies.
Machine summary:
"* تنوع آب وهوایی، جاذبه هـای محیطـی و چهارفصـل بـودن گردشگری * حفظ آثار کهن طبیعی و تاریخی در گذر زمان * قرارگیری در مسیر راه های ارتباطی مهم * اعتقاد مسئولان به اشتغال زایی بیشتر به وسـیلۀ گسـترش گردشگری * کمیت و کیفیت پایین خدمات و عـدم وجـود زیرسـاخت هـای مناسب به ویژه تسهیلات پذیرایی و اقامتی (هتل ها) * کمبود سرمایه گذاری و مشارکت بخش غیردولتی و تعـاونی بـه منظور تحقق اهداف بخش میراث فرهنگی و گردشگری * نبود سرویس های عمومی جهت ایاب و ذهاب بـه سـوی نقـاط گردشگری و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل * فصلی بودن گردشگری * عدم برنامه ریزی در مدیریت پایدار بخش گردشگری * عدم وجود تبلیغات مناسب و ضعف اطـلاع رسـانی در خصـوص جاذبه ها و معرفی درخور شایسته جاذبه های گردشگری منطقه * وجود ناامنی اجتماعی برای گردشگران به ویژه در محلات بافـت قدیم شهر * آلودگی منابع آب وخاک در منطقه با افزایش مقولۀ گردشگری * گرمای زیاد تابستان * پایین بودن باور ملی و سطح آگاهی مردم از مواهب فعالیت های گردشگری ، در نتیجه پایین بودن مشارکت مردمی * تأثیر منفی آلودگی، فرسودگی و تخریـب مراکـز و جاذبـه هـای گردشگری عوامل خارجی ٢ (فرصت ها و تهدیدها) مؤثر بر گردشگری شهرستان شیراز هدف از این مرحله ، بررسی آثار محیط خارجی یعنی شناسایی فرصت ها و تهدیدهایی است کـه شهرسـتان در ارتباط با گسترش گردشگری با آن مواجه است ."