Abstract:
کاربرد روز افزون موتور های شارمحوری و به خصوص نوع تکفاز خازن دایم ومساله ی راندمان پایین آن، باعث اهمیت مساله بهینه سازی این نوع موتورها گردیده است. در این مقاله، ضمن معرفی الگوریتم کلاسیک طراحی این نوع موتورها و معرفی اجمالی روش الگوریتم ژنتیک، از این الگوریتم که یک روش بهینه سازی هوشمند و تصادفی است، جهت طراحی بهینه استفاده شده است. بدین منظور یک موتور القایی تک فاز شار محوری خازن دائم یک طرفه، که کاربرد قابل توجهی در سیستمهای تهویه مطبوع دارد، انتخاب شده است. در ادامه به وسیله استفاده از فرمول های طراحی این نوع موتورها و به کمک مدار معادل حالت دائمی پیشنهادی، بهینه سازی راندمان، با استفاده از نرم افزار متلب انجام شده است، و نتایج حاصله از نمودارهای گشتاور سرعت، بازده و ضریب توان با نتایج روش طراحی کلاسیک و موتور در حال ساخت در کارخانه، مقایسه گردیده است و نتایج حاصله از آن بیان شده است.
Machine summary:
در ادامه به وسیله استفاده از فرمول های طراحی این نوع موتورها و به کمک مدار معادل حالت دائمی پیشنهادی، بهینه سازی راندمان ، با استفاده از نرم افزار متلب انجام شده است ، و نتایج حاصله از نمودارهای گشتاور سرعت ، بازده و ضریب توان با نتایج روش طراحی کلاسیک و موتور در حال ساخت در کارخانه ، مقایسه گردیده است و نتایج حاصله از آن بیان شده است .
با توجه به اینکه تحقیقات انجام گرفته و یا منتشر شده در مورد موتور های القایی شار محوری، به ویژه نوع تک فاز آن بسیار محدود می باشد، بنابراین ، ضرورت تدوین الگوریتم طراحی و ارائه روش بهینه سازی برای این نوع از موتور ها، قابل انکار نیست .
/ شکل ١- ساختار مرسوم یک طرفه ماشین شارمحوری در صنعت ، جهت طراحی موتورهای القایی تکفاز با خازن دائم معمولا از روش های تجربی استفاده می شود، به طوری که ابعاد ماشین ، سیم پیچ استاتور، نحوه چیدن سیم ها در شیارها، مقدار خازن و ماده به کار رفته در هسته اصلی موتور از فرمول - های مربوطه و گاهی به صورت تجربی به دست آمده و با داشتن این مقادیر، بازده ، ضریب توان ، قیمت ، گشتاور راه اندازی، جریان راه اندازی، لغزش و گشتاور شکست به دست می آیدکه معمولا، جواب های به دست آمده قابل قبول هستند اما بهینه نمی باشند.