Abstract:
درحالی که با تحول اقتصاد به سمت اقتصاد دانش بنیان، نوآوری به عنوان یک الزام برای مناطق کلانشهری
مطرح است؛ مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه نمی تواند به تنهایی افزایش نوآوری را در پی داشته باشد. در چارچوب تئوری مناطق یادگیری این خلا که اندیشمندان آن را شکاف
نوآوری نامیده اند به کمک ویژگی های منطقه ای بنگاه ها پر می شود. این نوشتار در پی مطالعه اثرگذاری
ویژگی های یادگیری منطقه ای بنگاه ها بر نوآوری آن هاست . روش جمع آوری داده ها در این تحقیق
مصاحبه با مدیران بنگاه های صنعتی به کمک پرسشنامه نیمه ساختمند بوده و داده ها به کمک نرم افزار
SPSSو با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شده اند. بر مبنی این مطالعه اثر گذاری برخی از متغیرهای
یادگیری منطقه ای شامل اندازه بنگاه ها ، رقابت بین بنگاهی، به کارگیری نیروی کار ماهر محلی و
زیرساخت های نهادی علمی در نوآوری بنگاه های مورد مطالعه معنی دار شناخته شد و % 44 از تغییرات
نوآوری بنگاه ها نتیجه تغییر در مولفه ها ی یادگیری منطقه ای آن ها (ضریب همبستگی 0,662 ) محاسبه
گردید.
Machine summary:
"بر مبنی این مطالعه اثر گذاری برخی از متغیرهـای یادگیری منطقه ای شامل انـدازه بنگـاههـا، رقابـت بـین بنگـاهی، بـه کـارگیری نیـروی کـار مـاهر محلـی و زیرساخت های نهادی علمی در نوآوری بنگاههای مورد مطالعـه معنـی دار شـناخته شـد و %٤٤ از تغییـرات نوآوری بنگاهها نتیجه تغییر در مؤلفه هـای یـادگیری منطقـه ای آنهـا (ضـریب همبسـتگی ٠,٦٦٢) محاسـبه گردید.
چرا که این پژوهش پس از توصیف ویژگی های یادگیری منطقه ای در بنگاههای دو گروه صنایع غذایی و قطعه سـازی در وهلـه اول بـه مقایسـه مؤلفـه هـای یـادگیری منطقـه ای در ایـن بنگاهها می پردازد؛ سپس در ادامه وجود رابطه میان مقادیر متغیرهای مرتبط با یـادگیری منطقـه ای و افزایش ظرفیت نوآوری در بنگاهها را بررسی می کند.
بر اساس این مطالعات و مطـابق بـا بررسـی یـک بـه یـک مؤلفه های یادگیری در بنگاههای دو گروه صـنایع غـذایی و صـنایع قطعـه سـازی ، میـان رقابـت بـین بنگاهی، روابط افقی بنگاهها و زیرساخت نهادی مورد استفاده توسط بنگـاههـا تفـاوت معنـی داری بین دو گروه وجود ندارد؛ اما تفاوت موجود بین نسبت نیروی کار ماهر به کل نیروی کـار محلـی معنی دار بود و این نسبت در صنایع قطعه سازی بیشتر است .
یه این ترتیب موضوع این پژوهش را میتوان بررسی رابطـه میـان مؤلفـه هـای یادگیری بنگاهها با نحوه شکل گیری خوشه های صنعتی عنوان نمـود و ایـن پـژوهش در پـی پاسـخ گویی به این سؤال است که آیا میان مؤلفه یادگیری بنگاهها در شـهرکهـای صـنعتی برنامـه ریـزی شده و خوشه های صنعتی که به طور طبیعی شکل گرفته اند تفاوتی وجود دارد؟ ب) در پژوهش های آتی میتواند با استفاده از تحلیل شبکه ای به بررسی روابـط دودویـی میـان بنگاه ها با یکدیگر و همچنین با نهادهای غیر انتفاعی علمی اقـدام نمـوده بـا شناسـایی جریـان هـا و پیوندهای موجود به بررسی تاثیرگذاری شکل گیری این پیوندها در نوآوری بنگاه ها پرداخته شـود."