Abstract:
حماسه توصیف اعمال پهلوانی، مردانگی و افتخارات قومی یا فردی ملتهاست. از دیرباز تاکنون رابطۀ فرهنگی بین ملل مختلف وجود داشته است، با مطالعۀ حماسههای ملل گوناگون زمینههای مشترک زیادی میان این حماسهها میتوان مشاهده کرد. در نگاه نخست بسیاری از حماسههای ملی شبیه به نظر میرسند و حتی گاهی بسیار به هم نزدیکند و تفاوتها در مواردی جزئی در حوزههای فرهنگی و مذهبی به چشم میخورد. تفاوت میان حماسهها در حقیقت بازتاب اعتقادات و باور داشتهای مردم هر قوم است. مقالۀ حاضر به بررسی تطبیقی شاهنامۀ فردوسی بزرگترین اثر حماسی زبان فارسی با چند حماسۀ مشهور سایر اقوام از جمله ایلیاد و ادیسه، رامایانا، ایندره و کریشنا میپردازد. نگارنده با روش تحقیق (توصیفی- تحلیلی- مقایسهای) سعی کرده است با مقابله و مقایسۀ ساختار کلی قصهها، تشابه و تفاوت سایر حماسهها با شاهنامه را به بررسی بنهد و با رسم جداولِ مقایسهای زیرساختهای حماسهها و شخصیت قهرمانان حماسی آنها را به نمایش بگذارد.
The epic is the description of athletic behaviors valiance and individual or ethnic honors of nations. From so long ago till now, there were cultural relations between different nations. By studying various epics of nations, we can observe many common backgrounds among these epics. At first glance, many of these national epics are the same and even more closer. And the differences emerge in minor cases in cultural and religious fields. Actually, the differences among epics are the reflection of people’s beliefs in every race. The present article does comparison, analysis of “Shahnameh Ferdosi” the greatest epic effect of Persian language with a few famous epics of other nations like Iliad and capital letter odyssey, Ramayana, Indreh and Krishna. The writer tried to analyze the similarities and differences of other epics with Shahnameh by confronting and comparison of the overall structure of stories. And by drawing the comparative tables display epics infrastructure and their epic heroical character.
Machine summary:
پيشينۀ تحقيق بااينکه درزمينۀمقايسه وبررسي تطبيقي حماسه هاي برترجهان پژوهش هاي فراوان و بسيارمطلوبي صورت پذيرفته است ؛اماپژوهشگران اين مقاله درزمينۀمقايسه شاهنامه از دوجنبۀزيرساخت هاي حماسه وقهرمان هاي حماسي باچندحماسه کهن وبسيارمعروف جهان خلاءاحساس کردندواين پژوهش به جهت ارائه شباهت هاوتفاوت هاي اين حماسه هاباتمرکزبرجداولي گوياشکل گرفت .
برخي مقالات مرتبط باموضوع اين پژوهش :«تأثيرحکومت کوشان هادرتشکيل حماسه مليايران »مهردادبهار؛«مقايسه آموزه هاي اخلاقي شاهنامه فردوسي ومهابهاراتا»فاطمه زارع حسيني ومجتبي زرواني؛«نگاهي تطبيقي به شاهنامه فردوسي وايليادواديسه هومر» مهدي ممتحن وروح الله مظفري ؛«مقايسه تطبيقي حماسه هاي آفريقاي غربي وايراني باتأکيد برحماسه رستم واسفندياروحماسه ماندينگ »بوبکرسمبو،غلامحسين غلامحسين زاده ، حسينعلي قبادي وقدرت الله طاهري ؛«بررسي تطبيقي يکي ازداستان هاي حماسي آسياي غربي باداستان بيژن ومنيژه »ناهيدجعفري ؛«بازشناسي مفهوم خودسازي دراساطيرهندي (اسطوره آفرينش ومهابهارات )»اردشيرمنظمي ؛«نقدتطبيقي عنصررنگ دراديسه هومروشاهنامه فردوسي » / 272 افسانه سراجي ،سيداحمدکازروني ،جعفرحميدي وعلي پولادي ري شهري ؛«انتقام وانگيزه هاي آن درشاهنامه فردوسي وايليادواديسه هومر»مريم محمدزاده ؛«آيين رفتاري ايرانيان در شاهنامه ومقايسه آن باحماسه هاي برترجهان »فريبارحيمي ؛«بررسي تطبيقي ساختارمناظره قهرمانان درشاهنامه فردوسي ،ايليادواديسه هومربرپايه برخي دستاوردهاي مکتب آمريکايي ادبيات تطبيقي باتکيه برروش تحليل گفتمان انتقادي »ايران لک واحمدتميم داري ؛«مقايسه تطبيقي فره ايزدي درشاهنامه ومهابهاراتا»وحيدروياني وصفيه موسوي ؛«بررسي تطبيقي اهريمنان خشکي درشاهنامه فردوسي وحماسه رامايانا»نيماادهم ؛«ازسيستان تاتروا(مقايسه اي بين رزمنامه رستم واسفندياروايليادهومر)»مهدي قاسم زاده ؛«سنجش شخصيت سياوش و هلن دردوحماسه شاهنامه وايلياد»اسفنديارنريماني ؛«حماسه هاي مشهور(بررسي ومعرفي حماسه هاي هند،يونان وايتاليا)پريساحسني زنوز؛«هماننديهاي دوقهرمان اسطوره اي در ادبيات حماسي ايران وادبيات نمايشي ايرلند»فرهادمهندس پورومحمدرضاپورجعفر؛همچنين دوپايان نامه تحت عناوين :«سيماي زن درشاهنامه ورامايانا»سيده اکرم زاهدي ؛«مقايسه تطبيقي حماسه راماياناوداستان سياوش ازشاهنامه فردوسي »الهه قبادي .