Abstract:
این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی وضعیت سیستم کیفیت خدمات در دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس به منظور ارائه مدل انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارکنان و نیز مشتریان واحدهای دانشگاهی بوده است. با استغاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از خبرگان و روش تصادفی طبقهای تعداد 415 نفر از مدیران و کارکنان و نیز تعداد 464 نفر از مشتریان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه سیر تحول کیفیت، الزامات کیفیت، نگرشهای کیفیت و ابعاد کیفیت خدمات بود که توسط محقق پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساخته شد و روایی و پایایی آن برآورد و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازt تک نمونهای و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارAMOS استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که وضعیت الزامات کیفیت(57/3 = M)، وضعیت سیر تحول کیفیت خدمات (09/3 = M)، وضعیت نگرشهای کیفیت(40/3 = M) و وضعیت ابعاد کیفیت خدمات(19/3 = M) در طیف نسبتاً مطلوب قرار دارد. با عنایت به شاخصهای برازندگی مدل، نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی برای سؤال موردنظر دارای برازش مناسبی میباشد. به عبارت دیگر با توجه به مناسب بودن شاخصهای برازندگی میتوان این مدل را به عنوان مدل کیفیت در دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس معرفی کرد.
Machine summary:
آزمون t تک نمونه ای جهت بررسی وضعیت الزامات کیفیت در دانشگاه های آزاد اسلامی فارس میانگین مبنا = ٣/٠٠ متغیر میانگین مقدار t درجه آزادی اختلاف میانگین ها معناداری الزامات کیفیت ٣/٥٧ ٢٧/١٧ ٤١٤ ٠/٥٧ ٠/٠٠١ در ارزیابی نتیجه این سؤال مشخص شد که میانگین وضعیت الزامات کیفیت (٣/٥٧ = M) در طیف نسبتا مطلوب (٢/٣٤– ٣/٦٦) جدول استاندارد بازرگان و همکاران قرار دارد.
لذا فرض صفر رد و فرض خلاف مبنی بر این که ، میانگین سیر تحول کیفیت خدمات در دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس بالاتر از حد متوسط است ، پذیرفته میشود.
شاخص های برازندگی برای مدل برازش شده 267/66 174 1/54 79 /000 0/95 0/92 0/92 0/90 0/92 0/91 0/03 df _ < 3 _ <0/05 <0/90 <0/90 <0/90 <0/90 <0/90 <0/90 <0/08 با توجه به اطلاعات جدول تأثیر الزامات کیفیت بر روی ابعاد کیفیت در دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس با ضریب استاندارد (٠/٢٣-) و (١/٠٢- = t) و سطح معناداری(٠/٣١) تاثیری معنادار نیست .
همچنین نتایج نشان داد که تأثیر سیر تحول بر روی ابعاد کیفیت در دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس با ضریب استاندارد (٠/٣٠-) و (١/٣٢- = t) و سطح معناداری(٠/١٩) تاثیری معنادار نیست .
همچنین نتایج نشان داد که تأثیر نگرش های کیفیت بر روی سیر تحول کیفیت در دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس با ضریب استاندارد(٠/٧٤) و (٣/٣٧= t) و سطح معناداری(٠/٠٠١) تاثیری مثبت و معنادار است .
Tehran university medical science journal, Vol 7 , No 5.