Abstract:
دانشگاه سازمانی، باهدف ارتباطدادن برنامههای آموزشی به راهبرد و مأموریتهای سازمانی، ایجاد شده و ابزاری برای یاریرساندن در دستیابی به اهداف راهبردی سازمان است. امروزه کلیه سازمانها برای ارتقای کیفیت و کمیت اهداف از پیشتعیینشده، به سنجش عملکرد میپردازند. هدف از این تحقیق، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد با توسعۀ کارت امتیازی متوازن در شش بعد برای دانشگاه سازمانی موردمطالعه است. روش مورداستفاده در این تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری خبره در موضوع تحقیق 60 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 52 نفر از خبرگان دانشگاه موردمطالعه انتخاب شدند. نتیجۀ این تحقیق، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد مبتنی بر کارت امتیازی متوازن توسعهیافته با ابعاد: ذیحقان خارجی، سرآمدی، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری، ذیحقان داخلی و مدیریت منابع است. همچنین یک نقشۀ راهبرد توسط فن مدلسازی ساختاری تفسیری برای دانشگاههای سازمانی طراحی و ارتباطات علتومعلولی بین اهداف به روشی سامانمند تعیین شده است. نتایج این تحقیق میتواند در دانشگاههای سازمانی استفاده شود و قابلتعمیم در دانشگاههای دیگر است.
Machine summary:
هدف از این تحقیق، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد با توسعۀ کارت امتیازی متوازن در شش بعد برای دانشگاه سازمانی موردمطالعه است.
نتیجۀ این تحقیق، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد مبتنی بر کارت امتیازی متوازن توسعهیافته با ابعاد: ذیحقان خارجی، سرآمدی، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری، ذیحقان داخلی و مدیریت منابع است.
کلیدواژهها: سنجش عملکرد؛ دانشگاه سازمانی؛ کارت امتیازی متوازن؛ نقشۀ راهبرد؛ مدلسازی ساختاری تفسیری مقدمه هر نظام یا سازمانی را میتوان بر مبنای اهداف و رسالتش مورد ارزیابی قرار داد و میزان موفقیت آن را درزمینۀ دستیابی به اهداف و یا میزان انحراف از اهدافش برای اصلاح و ارتقای سطح عملکرد سنجید.
هدف از این تحقیق، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد با توسعۀ کارت امتیازی متوازن در شش بعد برای دانشگاههای سازمانی با ابعاد ذیحقان خارجی، سرآمدی، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری، ذیحقان داخلی، مدیریت منابع و ترسیم نقشۀ راهبرد دانشگاه سازمانی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری<FootNote No="221" Text=" Interpretive Structural Modeling (ISM)"/> و تعیین روابط علتومعلولی بین اهداف راهبردی است.
پیترزاک<FootNote No="228" Text=" Pietrzak"/> و همکاران (2015) برای ارزیابی عملکرد دانشگاه لهستان از کارت امتیاز متوازن استفاده نمودند و به این نکته اشاره نمودند که در سالهای اخیر پژوهشهای زیادی در محیطهای آموزش عالی انجام شده است که برای ترجمه اهداف راهبردی به معیارهای عملکرد از روش کارت امتیازی استفاده شده است.
روش تحقیق در این تحقیق به توسعۀ کارت امتیازی متوازن برای دانشگاه سازمانی پرداخته شده و برای تعیین روابط علتومعلولی بین اهداف راهبردی در نقشه راهبرد از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است.
, (2008); &quot;Applying the Balanced Scorecard Strategic Evaluation Method to a University Athletic Department&quot;, Sport Management Scientific Forum in International Journal Sport Management, Vol. 4.