Abstract:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و تاثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری در حوزهی فعالیتهای آموزشی انجام یافته و هدف آن بررسی تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایهی نهم است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش، تمام دانشآموزان دختر پایهی سوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 93-1392 بوده و از این جامعه بهطور تصادفی خوشهای دو کلاس 25 نفره بهعنوان نمونه انتخاب گردید. بهمنظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری و یادداری و پرسشنامهی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM)*** بهکار گرفته شد. برای روایی آنها از نظرات استادان طراحی آموزشی، کارشناسان ذیربط و تعدادی از یادگیرندگان استفاده شد و ضریب پایایی آزمون یادگیری 83 / 0 و پرسشنامهی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) 0/81 بهدست آمد. در تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و با استفاده از نرمافزار SPSS24 مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد بهکارگیری الگوی طراحی دیک و کاری در طراحی آموزشی درس علوم تجربی در مقایسه با شیوهی سنتی باعث افزایش یادگیری و یادداری میشود اما از نظر انگیزش پیشرفت بین گروهها تفاوت معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Izmirli & Kurt 4- instructional design 2- Dick & Cary Model 5- Smith & Ragan 3- achievement motivation در رویکرد سیستمی که مبتنی بر معرفت شناسی اثبات گرایی است ، فعالیت های آموزشی پشت سرهم و به طور دقیق انجام می شود و از مراحلی زنجیری و خطی پیروی می کند.
حیدری ، جمشید (١٣٨٩) در پژوهشی با عنوان «مقایسه ی اثربخشی طراحی آموزشی مبتنی بر رویکردهای شناخت گرایی و ساختن گرایی بر یادگیری و یادداری مفاهیم ، اصول و توانایی حل مسأله ی دانش آموزان پسر پایه ی سوم راهنمایی درس علوم تجربی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ » به این نتایج دست یافت : الف ) یادگیری مفاهیم در رویکرد شناخت گرایی بهتر از رویکرد ساختن گرایی است .
اصغر مقدم زاده (١٣٩١) در پایان نامه ی خود با عنوان «بررسی میزان اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و ساختن گرایی با یکدیگر و با روش متداول دریادگیری ، یادداری دانش آموزان دوم راهنمایی در درس علوم تجربی » به نتایج زیر دست یافت : - تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی جاناسن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان بیش تر از روش مرسوم است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Dick & Cary Model در این تحقیق سعی می شود به این سؤال پاسخ داده شود که آیا استفاده از الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری بر یادگیری ، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثربخش است ؟ فرضیات پژوهش عبارتند از: بین میزان یادگیری دانش آموزانی که با طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی دیک و کاری آموزش می بینند، و میزان یادگیری دانش آموزانی که با شیوه ی مرسوم آموزش می بینند تفاوت وجود دارد.