Abstract:
در این پژوهش به ارزیابی معیارهای تعالی رهبری در دبیرستان های شهر تهران بر اساس الگوی مدیریت
کیفیت بنیاد اروپایی پرداخته شد. هدف، نیاز سنجی دوره های تعالی برای مدیران دبیرستان های تهران بوده و روش جمع آوری داده ها، پیمایشی و روش تحلیل استنباطی بوده است، جامعه شامل ٢٢٨ مدیر و
٢٢٦٠ دبیر بوده که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برای مدیران ١٤٤ و برای دبیران ٣٢٩ نفر محاسبه
شد. نمونه گیری، خوشه ای تصادفی دو مرحله ای و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه مشتمل بر ٥ معیار و 25 گویه در حوزه رهبری است. روایی محتوایی به تایید صاحب نظران مدیریت رسید. پایایی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS17 معادل 0/81 برای مدیران و 0/78 برای دبیران محاسبه شد و توزیع پرسشنامه بین مدیران و دبیران مناطق 1 و 9 و 11 و 13 و 15 صورت گرفت. در مرحله تحلیل، ابتدا با اجرای آزمون " کولموگراف اسمیرنف" وضعیت نرمالیته مشخص شد، سپس از طریق آزمون " t " تک نمونه، سوالات پژوهش مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تقریبا در تمام معیارهای تعالی وضع مطلوب است. تنها از دیدگاه دبیران و در ارتباط با معیار به کارگیری و بهبود سیستم های مدیریت، وضعیت تعالی رهبری در سطح متوسط، ارزیابی شده است.
Machine summary:
"سوال 5 4 3 2 1 معیارهای حوزه رهبری چشم انداز سیستم مدیریت تعامل فرهنگ تعالی تغییر 0/268 0/115 0/319 0/289 0/067 sig 0/062 0/076 0/096 0/097 0/053 sig وضعیت توزیع نرمال نرمال نرمال نرمال نرمال ٥- یافته های پژوهش جدول ٢ خلاصه نتایج آزمون t مربوط به خود ارزیابی تعالی رهبری و معیارهای آن برحسب میانگین مفروض ٣ و (٠٩٥=P) حوزه - معیار t میانگین سطح معنی داری حد بالا حدپایین ایجاد مأموریت ، دورنما ارزش ها و ٢٦/٣٤٦ ٤/٢٣٧٢ ٠/٠٠٠ ١/٣٣٠٦ ١/١٤٣٨اصول اخلاقی به کارگیری سیستم مدیریت ١/٦٠٣ ٣/١٣٩٥ ٠/١١٣ ٠/٣١٢٦ ٠/٣٣٥-سازمان و بهبود مداوم آن میزان تعامل مدیر با مشتریان و ١٢/٩٤٠ ٣/٨٣٧٢ ٠/٠٠٠ ٠/٩٦٥٩ ٠/٧٠٨٦نمایندگان جامعه تقویت فرهنگ تعالی و سرآمدی ٣/٥٥٠ ٣/٢٩٠٧ ٠/٠٠١ ٠/٤٥٣٥ ٠/١٢٧٩در کارکنان شناسایی و حمایت مدیران از تغییر و تحولات سازمانی 19/409 3/9767 0/000 1/0768 0/8767 بر اساس نتایج مندرج در جدول ٤ در ارتباط با معیار به کارگیری و بهبود سیستم های مدیریت به دلیل sig<o/o٥ همچنین با توجه به این که کران بالای سطح اطمینان میانگین استنباطی، مثبت و کران پایین آن ، منفی است بنابراین میانگین محاسبه شده ، حوالی میانگین مفروض است و بنابراین فرضیه صفر مبنی بر، برابری میانگین ها تأیید می شود.
بنابراین در زمینه معیار به کارگیری و بهبود سیستم های مدیریت ، هرچند پژوهشی که بطور مستقیم در ارتباط با نتایج مربوط به معیار مذکور گزارش داده باشد، یافت نشد، اما چنانچه بخواهیم این معیار تعالی را در قالب حوزه رهبری از حیطه توانمند سازها١ مورد بحث قرار دهیم میتوانیم بگوییم نتیجه پژوهش حاضر با یافته های صالحی و حاجی زاد و موسوی(١٣٩٠)، که در بررسی کارکردهای شاخص های توانمندساز مدل تعالی سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان ساری عنوان نموده اند " در معیارهای رهبری وضعیت تعالی قابل قبول است " مطابقت دارد و با یافته های پژوهش اوسوا، لانگ باتم و مارفی(٢٠٠٥)، که در پژوهشی با عنوان رهبری بهترین فعالیت برای تضمین کیفیت در آموزش عالی؛ سطح رهبری را در حد ضعیف ارزیابی کردند، در مغایرت است ."