Abstract:
عوامل روانشناختی و به ویژه ابهام پذیری در یادگیری زبان دوم نقش به سزایی دارند. روابط متغیر ابهام پذیری با متغیرهای زبان در پژوهشهای پیشین سنجیده شده است ولی پژوهشی درباره رابطه با مهارتهای تولیدی همچون نگارش، انجام نشده است. نقش این عامل در پژوهش حاضر، در پدیده کمی انسداد و کیفیت نگارش زبان بررسی شده است. بدین منظور یکصد و بیست شرکت کننده بطور تصادفی گزینش شدند که در سطح پیشرفته از دو دانشگاه واقع در تهران به فراگیری زبان انگلیسی مشغول بودند. نخست، شرکت کنندگان پرسشنامه ابهام پذیری را تکمیل کردند و سپس رابطه نمرههای حاصل با نمره هر دانشجو ازپرسشنامه انسداد نگارش سنجیده شد. همچنین نگارش هردانشجو با معیارسنجش کیفیت نگارش ارزشیابی شد و میانگین نمره شاخص کیفی نگارش برای هر دانشجو بدست آمد. نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار متغیر ابهام پذیری وشاخصهای کیفی نگارش است، حال آنکه رابطه متغیر ابهام پذیری و انسداد نگارش منفی و معنادار نشان داده شد.
The role of psychological factors in learning a second language is no secret. The relationship between the variables such as ambiguity tolerance which means continued efforts despite uncertainty has been measured with vocabulary competence level in previous research. The present study investigated relationship of ambiguity tolerance, particularly with writing block and measures of writing quality in second language. For this purpose, 120 randomly selected participants at advanced level of English proficiency in two universities located in Tehran, responded to ambiguity tolerance questionnaire be completed tolerance for ambiguity. The scores obtained were then related to their scores on Writing block questionnaire and the mean score of writing quality. The latter was obtained through scoring three academic essays written by each student based on a well-known scale of writing quality by Nation which produced a significant and positive relationship to ambiguity tolerance. Writing blocks had a negative significant relationship to ambiguity tolerance.
Machine summary:
نخست ، شرکت کنندگان پرسشنامۀ ابهامپذیری را تکمیل کردند و سپس رابطۀ نمرههای حاصل با نمرۀ هر دانشجو از پرسشنامه انسداد نگارش سنجیده شد؛ همچنین نگارش هردانشجو با معیار سنجش کیفیت نگارش، ارزشیابی شد و میانگین نمرۀ شاخص کیفی نگارش برای هـر دانـشجو بـه دسـت آمـد.
روابـط ایـن متغیر، با توانش و سطح واژگـانی زبـان در پـژوهش هـای پیـشین ، از جملـه پـژوهش گـریس (١٩٩٨)سنجیده شده است ؛ بنابراین ، بررسی رابطۀ احتمالی میان ابهامپذیری از منظر عامل مهـم روانشناختی و میزان انسداد نگارش، می تواند هدف خوبی برای انجام این مطالعه باشد.
در ادامۀ نگارش دانشجویان، طبق جدول یک ، از لحاظ پنج عامل کیفی ، طبق الگـوی سنجش نگارش نیشن (٢٠٠٩ )بررسی شد و مدرس و استاد همکار دیگری ، آن را از یک تا ٥ ارزشیابی کرد و میانگین آن برای هر فرد محاسبه و در نرم افزار آماری وارد شد؛ همچنـین بـه همۀ شرکت کنندگان، پرسشنامۀ انسداد نگارش که حاوی ٢٤ پرسش برمبنای لیکرت است ، داده شد و آنها با توجه به سابقۀ نگارش واقعی آنان در طول نیمسال و نه آنچه ایدئال اسـت ، آن را پاسخ دادند و در مصاحبه ها، دلایل و راهکارهای آنان در برخـورد بـا وقفـه هـا و انـسدادهای نگارشی پرسیده شد.
غیر از نتایج به دست آمده در پرسشنامه ها که حاکی ارتباط ابهامپـذیری و کیفیـت نگـارش است ، دو موضوع دیگر را از یافته های پژوهشگر در مصاحبه هـا مـی تـوان دریافـت کـه میـزان متعادل و بالای توان تحمل فردی ابهام می تواند موانع نوشتاری را کم کنـد.
(1986) Ambiguity Tolerance and Field Independence As Predictors Of Proficiency In English As A Second Language.