Abstract:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل ایجادکننده اعتماد بین فردی و نتایج حاصل از وجود اعتماد در شبکه های اجتماعی علمی پیوسته می باشد.
روش پژوهش: پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی و با روش نمونه گیری خوشه ای است. جامعه پژوهش را کلیه پژوهشگران (اعضای هیات علمی) دو دانشگاه شیراز و خلیج فارس بوشهر تشکیل می دهند، که با توجه به جمعیت 900 نفری، بر مبنای جدول مورگان، 269 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. گردآوری داده ها بر مبنای پرسشنامه اعتماد بین فردی در شبکه های اجتماعی وو، چن و چانگ 2010 انجام گرفت.
یافته ها: از بین عوامل ایجادکننده اعتماد بین اعضا در شبکه های اجتماعی علمی پیوسته، عامل رضایت با مقدار اختلاف میانگین 2/ 27 و کسب نمره t، 6/53 بیشترین تاثیر را در ایجاد اعتماد دارد. ضریب همبستگی 798/ 0 به دست آمده بین دو متغیر تعهد و اعتماد و ضریب همبستگی 744/ 0 بدست آمده بین دو متغیر تعلق خاطر و اعتماد، نشان می دهد که دو متغیر تعهد و تعلق خاطر از نتایج وجود اعتماد در شبکه های اجتماعی علمی پیوسته می باشند.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر بالای رضایت در ایجاد اعتماد بین اعضای شبکه های اجتماعی علمی پیوسته، می توان با فراهم آوردن زمینه های ایجاد رضایت اعضا، احساس رضایت اعضا از توانایی ها و قابلیت های شبکه های اجتماعی علمی پیوسته در ارائه اطلاعات مورد نیاز را بالا برد تا محققان به این باور برسند که این شبکه ها مکان مناسبی برای ارائه تجارب و دانش تخصصی می باشند. در نتیجه این باور، علاوه بر این که محققان به اعضای شبکه اعتماد کرده و به مبادله اطلاعات و دانش با آن ها و شرکت در فعالیت های مربوط به شبکه تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد، حیات این دسته از شبکه ها نیز حفظ خواهد شد و توسعه روزافزون این شاهراه های ارتباطی را به دنبال خواهد داشت.
Background and Aim: This study aims to explore the concept of information culture، and survey its status among the faculty members of Ferdowsi University of Mashhad.
Method: This research is applied research that conducted via survey research. Population included faculty members of Ferdowsi university of Mashhad that 250 of them were selected via random sampling. A questionnaire based on (Choo et al.، 2008) model were used for data collection. This questionnaire including six dimensions: information integrity، information formality، information control، information transparency، information sharing، and proactive use of information. Before collecting data، validity and reliability of the questionnaire was confirmed.
Results: The results showed that، from the perspective of faculty members of Ferdowsi University of Mashhad، information culture and its dimensions are not desirable at the university. Among the dimensions of information culture information sharing has highest average and information transparency has the lowest average. Also the results show information culture pattern of the Ferdowsi University of Mashhad is Relationship-Based Culture. The relationship between demographic variables and information culture also showed that there is a significant relationship between gender and field of study with some dimensions of information culture.
Conclusion: survey the information culture as an empowerment variable that influence information behaviors and programs in organizations is essential، Because of the important role of information in organizations. Moreover، information culture is a new subject that addressing the new research area for further research، especially in the field of knowledge and information science.