Abstract:
اینترنت با ایجاد شرایط و فرصتهای جدید رشد و توسعه اقتصادی، به کشورهای کمتر توسعهیافته امکان کاهش شکاف اقتصادی عمیق خود با کشورهای پیشرفتهتر را میدهد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل اقتصادی بر نفوذ اینترنت در ایران طی دوره 1394-1373 است. در این مطالعه از مدل رگرسیون فازی برای تخمین نوع ارتباط بین متغیرها استفاده شده که بازهای از مقادیر ممکن را برای پارامتر متغیرها برآورد میکند. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان میدهد که درآمد سرانه، نرخ شهرنشینی، بازبودن تجاری، سرمایه انسانی و سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی تأثیر مثبت بر نفوذ اینترنت دارند. اما تاثیر متغیر سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بر نفوذ اینترنت منفی است.
Internet by creating new conditions and opportunities for economic growth، allows the less developed countries to reduce their deep economic gap with developed countries. The purpose of this study is to investigate the effects of economic factors on the internet diffusion in Iran over the period of 1994-2015. Using a fuzzy regression، this study is going to estimate the type of relationship between variables which estimates a range of possible values of parameters. Results of the model show that، per capita income، urbanization rate، openness، human capital، and share of the service sector in GDP have a positive effect on the internet diffusion. But the impact of agriculture sector’s share in GDP is negative on the internet diffusion.
Machine summary:
نتایج حاصل از برآورد مدل نشان میدهد که درآمد سرانه، نرخ شهرنشینی، بازبودن تجاری، سرمایه انسانی و سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی تأثیر مثبت بر نفوذ اینترنت دارند.
شاخصهایی که در مطالعات برای بررسی عامل اقتصادی بر نفوذ اینترنت استفاده شده عبارت است از درآمد سرانه، سرمایه انسانی، شهرنشینی، باز بودن تجاری، هزینه دسترسی سهم بخش خدمات از GDP و سهم بخش کشاورزی از GDP.
به طوری که درکشورهای با سطح درآمدی بالا، منابع مالی بیشتری صرف تحقیق و توسعه میشود، درنتیجه، امکان توسعه تکنولوژی و نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشورها بیشتر خواهد بود همچنین وی معتقد بود که بین شاخصهای توسعه انسانی (شامل امید به زندگی، نرخ سواد در بزرگسالان، آموزش و تولید ناخالص داخلی) و میزان دسترسی به اینترنت در بین کشورها رابطه مستقیم وجود دارد.
سلمانی و همکاران (1394) با استفاده از روش اقتصاد سنجی پانل دیتای پویا (GMM)، تأثیر عوامل اقتصادی بر نفوذ اینترنت را در 123 کشور درحال توسعه طی دوره 2012-1995 مورد بررسی قرار دادند.
این تحقیق در تلاش است تأثیر عوامل اقتصادی بر نفوذ اینترنت را در کشور ایران با استفاه از رگرسیون فازی بررسی نماید.
The new economy and developing countries: Assessing the role of ICT diffusion.
The determinants of the global digital divide: A cross-country analysis of computer and internet penetration.
Modeling internet diffusion in developing countries.
Journal of Information Technology Management, 7(1), 185-198 (In Persian).
Internet diffusion in sub-Saharan Africa: A cross-country analysis.
The effect of economic factors on Internet penetration in developing countries.