Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة کنترل روانی والدین (شاملِ جهتگیری وابستگی و جهتگیری پیشرفت) و تأکیدات هدفی معلم (شاملِ تأکیدات تسلطی، عملکردی- اجتنابی و عملکردی- گرایشی) با بیگانگی تحصیلی و ابعاد آن (شامل نگرش منفی به مدرسه، بیاهمیتی به تحصیل و بیتمایلی به تحصیل) بود. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 371 دانشآموز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس متوسطة اول شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: مقیاس مرکب بیگانگی تحصیلی، مقیاس کنترل روانی والدین و مقیاس تأکیدات ساخت هدفی معلم. نتایج بهدست آمده از تحلیل رگرسیونِ همزمان نشان داد که جهتگیری پیشرفت کنترل روانی والدین، نگرش منفی نسبت به مدرسه را به نحو مثبتو تأکیدات هدف عملکردی- گرایشی معلم، بیاهمیتی به تحصیل را به نحو منفی پیشبینی میکنند. علاوهبراین، تأکیدات هدف تسلطی به نحو منفی و تأکیدات هدف عملکردی- اجتنابی به نحو مثبت، بیگانگی تحصیلی و ابعاد آن راپیشبینی کردند. بهطورِکلی، کنترل روانی والدین و تأکیدات هدفی معلم توانستند بهترتیب 3/2 و 19 درصد از واریانس بیگانگی تحصیلی دانشآموزان را تبیین کنند. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز حاکی از آن بود که بهترتیب متغیّرهای تأکیدات هدف تسلطی و عملکردی- اجتنابی معلم، قویترین پیشبین برای بیگانگی تحصیلی هستند. نتایج این پژوهش نشاندهندة اهمیت تأکیدات هدف تسلطی و عملکردی- اجتنابی معلم در بیگانگی تحصیلی دانشآموزان است. معلمان میتوانند با تأکید بر تسلط بر مفاهیم و اجتناب از مقایسة دانشآموزان، نقش تعیینکنندهای در پیشگیری از بیگانگی تحصیلی داشته باشند.
The aim of this research was to investigate relationships between parental psychological control (consist of dependency-oriented and achievement-oriented) and teacher goal emphasis (consist of mastery, performance-avoidance and performance-approach) with academic alienation and its dimentiones (consist of negative attitudes toward school, academic unimpotance and academic disliking). The research plan was correlation. The participants were 371 students selected by multistage random cluster sampling method from junior high schools in Shiraz. The instruments used in this study were Composite Academic Alienation Scale, Parental Psychological Control Scale, and Teacher’s Emphasis on Goal Structure. The results from inter regression analysis showed that achievement-oriented of the parental psychological control predicts negative attitudes toward school, positively. Also, teacher’s mastery goal emphases negatively and teacher’s performance-avoidance goal emphases positively predicted academic alienation and its component. Teacher’s performance-approach goal emphases predicted academic unimportanc, negatively. Totally, parental psychological control and teacher goal emphasis could explain 2.3 % and 19% of variances of students’ academic alienation, respectively. The step-wise regression analysis indicated mastery and performance-avoidance goals emphases are the strongest prediction for academic alienation, respectively.. The results of this research showed the importance of teacher’s mastery and performance-avoidance goals emphases in students' academic alienation. Teachers can have been a crucial role in the prevention of academic alienation with focus on students' mastery of concepts and avoid comparing them
Machine summary:
کنتـرل روانـي٨ والدين نيز نشانگر شيوه اي از روش هاي تربيتي سرکوب گرايانه است که والدين ،ازطريق مداخلۀ 1-Hall-Lande, Eisenberg, Christenson, Neumark-Sztainer 2-Almquist, Ostberg 3-Frodenberg 4- Mantzouranis, Zimmermann, Biermann-Mahaim, Favez 5-Soenens, Vansteenkiste, Sierens 6-Coercive 7-Patterson 8-Psychological control والديني ١، القاي گناه ٢و کناره گيري از محبت ٣، فرزندان را وادار به تبعيت از خواسـته هـاي خود ميکنند (سوننس ، وانستين کيست و لويتن ٤، ٢٠١٠).
در اين ميان ، معلم به عنوان يک عنصر مهم آموزشي، در پيشگيري از بيگانگي 1-Nelson, Yang, Coyne, Olsen, Hart 2-school engagement 3-Chen 4-Thompson 5-Padilla-Walker 6-Miller 7-Fulton & Turner 8-Hughes & kwok 9-Huebner & Diener 10-Schwartz 11-Grolnick, Gurland, Decovercey, Jacob 12-Kocayoruk & Simsek تحصيلي در دانش آموزان نقش تعيين کننده اي دارد (محمودي، براون ، اماني ساريباغلوو داداش زاده ١، ٢٠١٥).
يافته هاي اين پژوهش ها بيانگرآن است که ادراک تأکيدات هدفي معلمان پيش بيني کنندة مشارکت و انگيزش دانش آموز در مدرسه و خارج ازآن است (ودرـ ويس و فورتوس ١٠، ٢٠١٣؛ايمز ١١، ١٩٩٢؛ کومار، قين ١٢و کاپلان ، ٢٠٠٢؛ پورات و بيتمن ١٣، ٢٠٠٦؛ ون ايپرن ١٤، ٢٠٠٦؛ کليل و زول - گست ١٥، ٢٠٠٨؛ ماهر١٦ و ميگلي، ١٩٩١)؛ براي مثال ، ادراک تأکيدات تسلطي معلم منجر به ادراک مثبت نوجوان از کارآمدي و شايستگي خود ميشود (گرين ، ميلر، کراوسن ، دوک و آکي ١٧، ٢٠٠٤؛ پاتريک ، هيزلي و کمپلر١٨، ٢٠٠٠؛ درسل ، 1-Gonida, Voulala & Kiosseoglou 2-Hadsell 3-Schoenfelder 4-Deci & Ryan 5-Kaplan 6-Anderman 7-Middleton 8-Church, Elliot & Gable 9-Butler & Shibaz 10-Vedder-Weiss & Fortus 11-Ames 12-Kumar, Gheen 13-Porath & Bateman 14-Van Yperen 15-Kalil & Ziol-Guest 16-Maehr 17-Greene, Miller, Crowson, Duke & Akey 18-Patrick, Hisley & Kempler فسچينگ ، استوئر، نيچه و ديکهازر ١، ٢٠١٣).