Abstract:
امروزه سازمانها با محیطهایی مواجه هستند که تغییر یکی از ویژگیهای جداییناپذیر آنها است؛ ازاینرو یادگیری سازمانی از ضرورتهای لازم برای بقا و کسب مزیت رقابتی بهشمار میرود. پژوهشها نشان میدهد که فراموشی سازمانی در فرآیند یادگیری سازمانی نقش قابلتوجهی دارد. فراموشی سازمانی، توانایی حذف دانش منسوخ و ناکارآمد است و بخش مهمی از پویایی دانش در سازمانها محسوب میشود. با توجه به این امر، شناسایی عوامل اثرگذار بر فراموشی سازمانی اهمیت دوچندان مییابد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر فراموشی سازمانی هدفمند و ناآگاهانه میپردازد. فرضیهها در میان تمامی کارکنان شهرداری ناحیه شش منطقه یک تهران، مورد آزمون قرار گرفت. ابزار اصلی جمعآوری داده، پرسشنامه بود و دادهها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که رهبری خدمتگزار فرآیند فراموشی هدفمند را تسهیل میکند و بر فراموشی سازمانی ناآگاهانه اثر منفی دارد.
Machine summary:
نتایج پژوهش ها درخصوص نخستین دیدگاه ، نشان میدهد که فراموشی ناخواسته ، اثر منفی بر ظرفیت تولید، بهره وری یا کیفیت تولید دارد و باید به دنبال راه های اجتناب از آن بود؛ اما این امر در خصوص فراموشی هدفمند، صحیح نیست ؛ زیرا آن را مقدمه ای برای یادگیری سازمانی میدانند (٢٠٠٩ ,Fernandez and Sune)؛ ازاین رو، این نوع فراموشی برای مدیریت تغییر لازم است .
این منابع و مطالعه های گوناگون ، سؤال مهمی را برای پژوهشگران مدیریت به وجود آورده است : چند نوع فراموشی سازمانی وجود دارد و چگونه به یادگیری سازمانی مرتبط میشود (a٢٠٠٤ ,Philips &Holan )؟ بررسی مبانی نظری نشان میدهد که فراموشی سازمانی به طور عمده از دو دیدگاه بررسی شده است : از یک سو برخی نویسندگان بر اهمیت فراموش کردن دانش قدیمی به منزله گامی مقدماتی در راستای یادگیری موارد جدید، اشاره کرده اند.
توجه به منافع خود و خود – خدمتی نباید محرک و انگیزه برای رهبر باشد؛ بلکه رهبر باید بر نیازها و خواسته های پیروان متمرکز شود ( ,Ston &Russell ٢٠٠٢)؛ به عبارتی میتوان گفت : «رهبری خدمتگزار، سبکی از رهبری است که در درجه اول بر رشد و خوشبختی افراد تأکید میکند (٢٠١٢ ,Sivro &Waal )»؛ ازاین رو انتظار میرود این سبک از رهبری بتواند فرآیند فراموشی هدفمند در راستای تسریع یادگیری سازمانی را تسهیل کند و مانع از فراموشی غیرهدفمند دانش سازمانی شوند.