Abstract:
در پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستم مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر ابزارهای وب 0/2 (سیستم مدیریت دانش 0/2)، تلاش شده با ارزیابی ماژولهای سیستمهای مدیریت دانش به پیادهسازی و اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش0/2 در سازمان کمک گردد. در این راستا با بررسی ادبیات موجود در زمینه مدیریت دانش 0/2 و ابزارهای وب 0/2، چهار بعد (ویژگی) مدیریت دانش 0/2 استخراج شده و پس از بررسی چند سیستم مدیریت دانش و شبکه اجتماعی سازمانی، 19 ماژول اصلی و تاثیرگذار در مدیریت دانش انتخاب شد. درنهایت با دستهبندی ماژولها در چهار بعد استخراجی، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، ماژولها در هر بعد رتبهبندی شده و بر اساس وزن نهایی، تمامی ماژولها بهترتیب اهمیت در اجرای مدیریت دانش 0/2 در سازمان رتبهبندی شدند. یافتهها نشان میدهد که «همکاری» بهعنوان مهمترین ویژگی در مدیریت دانش 0/2 و پس از آن ایجاد «پیوند» مورد تاکید است؛ همچنین، ماژولهای «ارائه ایده»، «مخزن دانش»، «ارائه نقشه دانشی»، «ایجاد گروه»، «پروژه» و «ارائه بازخورد» بهترتیب بهعنوان شش ماژول دارای اولویت در طراحی سیستم مدیریت دانش 0/2 شناخته شده است. با توجه به اهمیت بعد «همکاری» در مدیریت دانش 0/2، ماژولهای مربوط به آن نیز در میان 5 ماژول برتر قرار دارد.
Machine summary:
از سویی توسعه و رشد مدیریت دانش ، که یک استراتژی مدیریتی نظام مند و یکپارچه جهت ترکیب فناوری اطلاعات با فرآیند سازمانی است (ظهیری و همکاران ، ١٣٩٣)، به شدت به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته است (٢٠١٢ ,Bebensee)؛ به همین سبب مدیریت دانش از تغییرات وب جهان گستر٤ بیثمر نبوده است و از تغییرات آن ازجمله : مشارکتیبودن ، 5 اجتماعیبودن و دائما درحال تغییر و به روزبودن ٦ بهره میبرد و بر مبنای ابزارهایی است که سعی در ایجاد ارتباط میان افراد در فضای مجازی دارد (٢٠١٠ ,Tuggle &Ribiere ).
(Bebensee, 2012) ازآنجاکه سازمان ها به اهمیت مدیریت دانش پی برده اند، بسیاری از آن ها در پی استقرار سیستم مدیریت دانش ٩ برای تسهیل فعالیت های مدیریت دانش و بهره گیری از آن هستند؛ بر این اساس به منظور طراحی و توسعه سیستم مدیریت دانش ، توجه به موضوع ها و چالش های مرتبط با استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت دانش امری ضروری است ,Chan &Ngai ).
, 2009) پژوهشگران بسیاری به بررسی رابطه و کاربرد وب ٢/٠ در مدیریت دانش پرداخته اند Andriole, 2010; Bebensee, 2010; Levy, 2009; Pawlowski & ) Pirkkalainen,2012; Scherp et al.
خروجی حاصل از پردازش سیستم از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی که همان گزارش نهایی و وزن های نهایی محاسبه شده بوده و نشان دهنده میزان اولویت (اهمیت ، برتری، اثرگذاری) نهایی عوامل نسبت به هم در راستای تحقق مدیریت دانش ٢/٠ در سازمان است ، در نمودار ٤.