Abstract:
زمینه و هدف: خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی است که در آن شخصیت هر فرد پایهگذاری میشود و عدم توجه والدین به سالمسازی محیط روانی و عاطفی کودک به دلیل نارسایی در مهارتهای ارتباطی احتمال بروز مشکلات روانشناختی و رفتاری را افزایش میدهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال است.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 30 مادر دارای کودکان با مشکلات رفتاری شهرستان لنجان بود، که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه رفتاری راتر کودکان (1967) بوده است. مادران گروه آزمایش تحت 9 جلسه 60 دقیقهای مداخلات درمانی مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند، در حالی بود که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس یک طرفه نشان داده است که مداخلات مبتنی بر مهارتهای ارتباطی منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان مادران گروه آزمایش شده است (0/001<p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر لازم است به علل زمینهساز مشکلات رفتاری کودکان به ویژه در حوزه خانواده توجه کافی شده و با بکارگیری برنامههای تربیتی و آموزشی مناسب با حضور متخصصان مختلف، در جهت جلوگیری از بروز این مشکلات اقدام شود.
Background and Purpose: Family is the first social environment in which the personality of each person is founded and the lack of attention of parents to the health of the child's mental and emotional environment due to lack of communication skills increases the likelihood of psychological and behavioral problems. Therefore، the purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching communication skills to mothers on behavioral problems in children aged 4-6 years
Method: The research method is semi-experimental with pre-test-post-test design and control group. The sample consisted of 30 mothers with children with behavioral problems in the city of Lanjan who were selected by available sampling method. Children's behavioral questionnaire (Rutter، 1967). The mothers of the experimental group underwent 9 sessions of 60 minutes of communication skills interventions، while the control group did not receive any interventions. For data analysis، covariance analysis was used.
Results: The results of one-way covariance analysis have shown that communication-based interventions have reduced the behavioral problems of children in the experimental group (P <0.001).
Conclusion: Based on the results of this study، it is necessary to pay attention to the causes of children's behavioral problems، especially in the family، and to apply appropriate educational programs by specialists in order to prevent the occurrence of these problems.
Machine summary:
"کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران تاریخ دریافت: 18/01/95 تاریخ پذیرش: 20/06/96 چکیده زمینه و هدف: خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی است که در آن شخصیت هر فرد پایهگذاری میشود و عدم توجه والدین به سالمسازی محیط روانی و عاطفی کودک به دلیل نارسایی در مهارتهای ارتباطی احتمال بروز مشکلات روانشناختی و رفتاری را افزایش میدهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال است.
The effectiveness of parental skills training on preschool’s children behavioral problems from 4-6 years old; Journal Management System.
The Effectiveness of Communication Skills Training to Mothers on Reducing Behavioral Problems in Children 4 to 6 Years Old Zahra Mohammadi*1, Bita Hashemi2, Shirin Fazel-Dehkordi2 1.
in Psychology, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan), Isfahan, Iran Received: April 6, 2016 Accepted: September 11, 2017 Abstract Background and Purpose: Family is the first social environment in which the personality of each person is founded and the lack of attention of parents to the health of the child's mental and emotional environment due to lack of communication skills increases the likelihood of psychological and behavioral problems.
Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching communication skills to mothers on behavioral problems in children aged 4-6 years Method: The research method is semi-experimental with pre-test-post-test design and control group."