Abstract:
زمینه و هدف: مزاج به صورت تفاوت های فردی مبتنی بر پاسخدهی و تنظیم هیجانی تعریف شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و اعتبار نسخه بسیار کوتاه پرسشنامه رفتار کودک در نمونه ایرانی بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه یابی بود که از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 3 تا 7 ساله شهر بندرعباس در سال 1395 بود. نمونه موردمطالعه شامل 276 کودک (124 پسر و 156 دختر) بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات نسخه بسیار کوتاه گزارش مراقب (مادر) پرسشنامه رفتار کودک (روتبرت، 2001) بود که از طریق مربیان در اختیار مادران قرار گرفت و از آنها خواسته شد بر اساس رفتار کودک در 6 ماه گذشته تکمیل کنند. برای تحلیل داد هها از روشهای آلفای کرونباخ و تنصیف جهت بررسی اعتبار و تحلیل عامل تاییدی جهت بررسی روایی سازه استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نسخه بسیار کوتاه پرسشنامه رفتار کودک دارای همسانی درونی مناسب در دامنه 71/0 تا 79/0 برای خرده مقیاس ها و 77/0 تا 79/0 برای کل مقیاس بود. همچنین شاخص های برازندگی حاصلشده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس از روایی سازه مناسب برخوردار است و همه گویه ها از بار عاملی مناسب بالای 30/0 برخوردارند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و همچنین اهمیت سنجش مزاج رفتاری در کودکان و نیز در دسترس نبودن ابزار مناسب اعتباریابی شده در فرهنگ ایرانی، میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه رفتار کودک ابزار مناسبی جهت سنجش مزاج در کودکان 3 تا 7 ساله است.
Background & Purpose: temperament is defined as individual differences based on reactivity and self- regulation. This study aimed to investigate the reliability and validity of a very short form of the Children Behavior Questionnaire (CBQ) in an Iranian sample.
Method: This study was a descriptive survey، which has applied the structural equation modeling. The statistical population of this study included all 3-7 years old children in Bandar Abbas city in 2016. The sample consisted of 276 children (124 boys and 156 girls) who were selected among children in three kindergartens and three preschool centers by cluster sampling method. The data collection tool was a very short version of the caregiver report (Mother) of the child behavior questionnaire (Rothbart، 2001)، that was provided to mothers through teachers and they were asked to complete the child's behavior in the last 6 months. To analyze the data، Cronbach's alpha and split-half methods were used to investigate the reliability، and confirmatory factor analysis for evaluating the construct validity.
Results: The results showed that a very short form of the child behavior questionnaire (CBQ) had a good internal consistency in the range of 0.71 to 0.79 for subscales and from 0.77 to 0.79 for the whole scale، and the fitness indicators derived from confirmatory factor analysis showed that the scale had appropriate construct validity and all items had factor load higher than 0.30.
Conclusion: According to the results of this study and the importance of measuring the temperament in children and the lack of appropriate and valid tools in Iranian culture، it can be concluded that the child behavior questionnaire is an appropriate tool to measure temperament in 3-7 years old children.
Machine summary:
"Child Behavior Questionnaire (CBQ) پرسشنامه رفتار کودک برای ارزیابی ساختارهای مزاج برای سن بالاتر از آنچه «پرسشنامه سنجش رفتار نوباوه» میسنجد (23) و پایینتر از سنی که «پرسشنامه واکنشهای روانشناختی در ارزیابی مزاجی بزرگسالان» ارزیابی میکند، طراحی شده است.
با توجه به اهمیت سنجش رفتاری کودکان و بر پایه احساس نیاز به وجود یک ابزار مناسب جهت انجام پژوهشهای مرتبط با مزاج و با توجه به نبود ابزاری استاندارد، معتبر و روا به زبان فارسی در حیطه «مزاج برای کودکان سنین 3 تا 7 سال» و لزوم اعتباریابی متناسب با جمعیت و فرهنگ ایرانی، این پژوهش با هدف تدارک ابزاری روا و معتبر به اعتبارسنجی نسخه کوتاه پرسشنامه رفتار کودک در کودکان 3 تا 7 ساله میپردازد.
همچنین به نظر میرسد علاوه بر شواهد بهدستآمده برای روایی سازه مقیاس لازم است به منظور افزایش روایی، نتایج حاصل از گزارش مراقب (مادر) از مزاج کودک با نتایج مشابه از ابزارهای دیگری مانند پرسشنامه ارزیابی رفتار کودکان نوپا نیز، در صورت اعتباریابی در فرهنگ ایرانی، مقایسه گردد.
Psychometric Properties of the Very Short Form of the Children's Behavior Questionnaire (CBQ): Investigation of Temperament at 3 to 7 Years Samaneh Najarpourian*1, Seyed Abdolvahab Samavi1, Neda Asadi2 1.
in Family Counseling, Department of Counseling & Psychology, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran Received: April 23, 2017 Accepted: September 16, 2017 Abstract Background and Purpose: Temperament is defined as individual differences based on reactivity and self- regulation."