Abstract:
مقاله ی حاضر در پی آن است تا به شیوه ای انتقادی آن دسته از آثار متاخر در حوزه ی نقد
و نظریه ی ادبی را که به استفاده همزمان از نظریه های روانکاوانه و مارکسیستی در خوانش
آثار ادبی و تحلیل عامل نقش پذیر پرداخته اند مورد بررسی قرار دهد. با مراجعه به آثار اصلی
در زمینه ی خوانش هایی انتقادی از نظریه های روانکاوانه و مارکسیستی ، تحقیق حاضر
شیو های را کاوش می کند که مراد از آن ارائه نسخ های تلفیقی از هر دو نظریه است. این
مقاله همچنین بر آن خواهد بود چگونگی تلاش نقد ادبی معاصر را به منظور جامعیت بیشتر
خود در ایجاد نظری های روانکاوانه مبتنی بر آموزه های مارکسیسم ساختارگرا مورد بررسی
قرار دهد. بنابراین، بخش عمده ی مقاله ی حاضر به خوانش تحلیلی-انتقادی آثار فردریک
جیمسون، ارنستو لاکلائو، شانتال موفه، جودیت باتلر و تلاش آن ها در ایجاد مدلی تلفیقی از
نظریات روانکاوانه و مارکسیستی در مورد سوژه اختصاص دارد؛ همچنین این موضوع که
آنان از لحاظ نظری به چه شیوه ای به این مدل واکنش نشان داده اند مورد نقد قرار خواهد
گرفت. از این رو، آثار جیمسون در زمینه ی قرابت روانکاوی و مارکسیسم، آثار لاکلائو و
موفه در تلفیق روانکاوی و مارکسیسم، و همچنین استفاده ی باتلر از مفاهیم مارکسیستی در
نظریه ی روانکاوآنه اش در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته و به اندیشه ی انتقادی آن ها
در زمینه ی نظریه های هویت استناد شده است.
Machine summary:
بنابراين ، بخش عمده ي مقاله ي حاضر به خوانش تحليلي -انتقادي آثار فردريک ِ جيمسون ، ارنستو لاکلائو، شانتال موفه ، جوديت باتلر و تلاش آن ها در ايجاد مدلي تلفيقي از نظريات روانکاوانه و مارکسيستي در مورد سوژه اختصاص دارد؛ همچنين اين موضوع که آنان از لحاظ نظري به چه شيوه اي به اين مدل واکنش نشان داده اند مورد نقد قرار خواهد گرفت .
The Symbolic نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ١٣٩١٣٩٢ Reconciliation of the Opposition Contemporary Literary Theory: .
7. Yale French Studies نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ١٤١١٣٩٢ Reconciliation of the Opposition Contemporary Literary Theory: .
کتاب ناخودآگاه سياسي: روايت به مثابه ي عمل نمادين اجتماعي ١(١٩٨١) به دو شيوه به ِ همگرايي رويکردهاي روانکاوانه و مارکسيستي مي پردازد: ِ نخست ، جيمسون به بحث قبلي اش برمي گردد که استفاده ي آلتوسر از اصطلاح «علت غايب » براي تحليل تاريخ مي تواند معادلي براي تصور لاکان از «امر واقعي » در ِ نظر گرفته شود به اين لحاظ که هم تاريخ و هم امر واقعي نمي توانند به طور کامل در قالب زبان بيان و درک شوند.
Bellamy نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هـشـتـم ، شـمـاره ١٢، بـهــار و تــابـســتــان ١٥١١٣٩٢ Reconciliation of the Opposition Contemporary Literary Theory: .