Abstract:
مطالعه حاضر با رویکردی جامعه شناختی درصدد بررسـی منـابع هـویتی جوانـان دبیرسـتانی شـهر دهلران است . این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام گرفته است . برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران تعداد ٢١٥ دانش آموز دبیرستانی به عنوان حجم نمونه به روش نمونـه گیـری غیراحتمالی (سهمیه ای ) و نمونه گیری احتمالی انتخاب شده است . بنا به ماهیت موضوع و روش تحقیـق از «پرسشنامه محقق ساخته » استفاده شده است ، در این بررسی از نظریه های آنتـونی گیـدنز و ریچـارد جنکینز جهت تبیین منابع هویتی شکل دهنده به هویت اجتماعی استفاده شـده اسـت . بـرای تجزیـه و تحلیل داده ها از آزمون T، ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون استفاده شده است .
یافته ها نشان میدهد که متغیر تحصیلات به عنوان نمادی از تلاش فردی با هویـت شخـصی افـراد رابطه مثبت و معنیداری دارد. یعنی با بالا رفتن میزان تحصیلات جوانان ، هویت شخـصی آنـان تقویـت شده و از دیگر هویت هایی که جنبه گروهی دارند، کاسته میشود. همچنین ، بـا سـنجش متغیـر پایگـاه اقتصادی – اجتماعی، مشخص شد که متغیر اخیر تنها با هویت قومی رابطه معنـادار داشـته و بـا دیگـر منابع هویتی بیشترین همبستگی با هویت های فردی دارد تا هویت های جمعـی . یعنـی هـر چـه پایگـاه اقتصادی – اجتماعی افراد بالاتر باشد، نقش هویت های جمعی کم رنگ تـر و نقـش هویـت شخـصی پـر رنگتر میشود. همچنین نتایج حاصله از رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای هویت گروهـی و هویـت مذهبی، بیشترین سهم را در تکوین هویت اجتماعی فرد دارند.
Machine summary:
تحقق اين هدف ، پاسخگويي به سوالات زير را در پي دارد: ميزان منابع هويتي در ميان جوانان (پسرو دختر) چگونه است ؟ آيا جنـسيت مـيتوانـدبـه عنوان عامل تاثيرگذار بر منابع هويتي جهت هويت يابي جوانان به شمار رود؟آيـا رابطـه اي بـين وضعيت تحصيلي جوانان و منابع هويتي شکل دهنده به هويت اجتمـاعي آنـان وجـود دارد؟ آيـا رابطه اي بين پايگاه اقتصادي –اجتماعي و منابع هويتيشکل دهنده بـه هويـت اجتمـاعي آنـان وجود دارد؟ مروري بر پژوهش هاي پيشين صديق سروستاني و قادري (١٣٨٨)، در تحقيقـي پيمايـشي تحـت عنـوان ابعـادفرهنگـي ، اجتماعي وسياسي هويت دانشجويان بر مبناي مؤلفه هاي سنتي ومدرن (بـه تفکيـک دانـشگاه محل تحصيل ) به بررسي ابعاد هويت دانشجويان پرداخته انـد، يافتـه هـا حـاکي از آن اسـت کـه مؤلفه هاي مدرن هويت در بخش اجتماعي وفرهنگي نقش برجسته تري نـسبت بـه مؤلفـه هـاي سنتي دارند.
که بر اساس آن رابطه جنسيت ، تحصيلات و پايگـاه اقتـصادي – اجتمـاعي را بـا هويت جوانان (شخصي ، خانوادگي، مذهبي،ملي و قومي) مورد بررسـي قـرارداده و بـه تبيينـي جامعه شناختي از منابع هويتي که درشکل گيري هويت اجتماعي جوانان مؤثر اسـت ، پرداختـه است .
بر اساس رويکرد نظري ميتوان مدل تجربي زيرراارائه نمود: هويت شخصي پايگاه اقتصادي اجتماعي هويت مذهبي هويت خانوادگي جنسيت هويت قومي هويت ملي تحصيلات فرضيات تحقيق -بين جنسيت افرادو هويت گروهي آنها رابطه وجود دارد.
-بين ميزان تحصيلات افرادو هويت قومي آنها رابطه وجود دارد بر اين اساس ،متغيرهاي مستقل عبـارت انـداز: جنـسيت ، تحـصيلات ، پايگـاه اقتـصادي – اجتماعي و متغيرهاي وابسته عبارت انداز: هويت هاي ديني، ملي، قومي، شخـصي، خـانوادگي و گروهي که تشکيل دهنده هويت اجتماعيميباشند.