Abstract:
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه بر روی بعد شنیداری/ کلامی حافظه کاری در ناحیه قشر پیشپیشانی خلفی جانبی انجام شد. طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون/پسآزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 20 دانشآموز پسر نارساخوان 8 تا 10 ساله که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، بود. دو نوع تحریک آندی و ساختگی با شدت جریان 1/5 میلی آمپر به مدت 20 دقیقه و 15 دقیقه آموزش آگاهی واجشناختی بر 20نفر شرکتکننده طی 10جلسه ارائه گردید. شرکتکنندگان قبل و بعد از تحریک با تکلیف انبک ، مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تحریک آندی، تاثیر معناداری در بهبود عملکرد فرد در بعد شنیداری/کلامی حافظه کاری نسبت به گروه تحریک ساختگی دارد در مجموع مطالعه حاضر نشان داد که تحریک آندی سبب افزایش عملکرد فرد در تکلیف مربوط به حافظه کاری شنیداری و بهبود آن شده است.
This survey was done in order to consider the impact of transcranial direct current stimulation on the auditory/ verbal working memory in the area of dorsolateral prefrontal cortex. This survey plan was experimental in the kind of pretest/after test together control group and arbitrary selection. The study sample contains 20 boy students with dyslexia with 8 to 10 years old that have inclusion criteria in this study. Two kinds of anode and sham stimulation، with 1.5 mA circuitry for 20 minutes and 15 minutes phonological awareness training on 20 participants in 10 sessions were presented.
The participants before and after stimulation with N- Beck task were tested.
The covariance results showed that anode stimulation has a significant impact on improving performance in the auditory / verbal aspect of the working memory compared to the sham stimulation.
Overall، this study showed that the anode stimulation increased and improved individual performance on tasks involving auditory working memory.