Abstract:
صنایع کوچک و متوسط بخش مهم و ضروری اقتصاد هر کشوری را تشکیل می دهد. صنایع کوچک و
متوسطی که مایل به بهره برداری از گسترش بازار هستند باید زیرساخت های لازم را بوجود آورند. برای
برخورداری از مزایای کارآفرینی در شرکتهای کوچک و متوسط، بایستی روی عوامل موثر بر کارآفرینی
سازمانی تمرکز و سرمایهگذاری کرد. یکی از این عوامل توجه و اهمیت سازمان به فناوری روز و برتر است. با
این وجود مطالعات نشان داده است که بیشتر شرکت های کوچک و متوسط نسبت به مزیتهایی که این
فناوریها برایشان به وجود میآورد، بیتوجهاند . در این میان، نقش فناوری اطلاعات، بسیار حایز اهمیت است.
با بهره گیری از فناوری اطلاعات، مدیریت ارتباط با مشتریان به نحو موثری ارتقا می یابد، فرایندهای عملیاتی
تحقق یافته و کارآیی و اثربخشی سازمان افزایش پیدا می کند.بدین خاطر که فناوری اطلاعات به آنها در
توسعه مدل های سازمانی جدید رقابت در بازارهای جدید یا ارتقا ارتباطات درونی و بیرونی یاری می رساند.
نقش فناوری اطلاعات درایجاد فرصت های کارآفرینی در دنیا از موضوعات مهمی است که اغلب کشورهای
پیشرفته دنیا آن را به طورجدی مورد توجه قرار داده اند. دراین مقاله ابتدا تعاریف مربوط به فناوری اطلاعات و
کارآفرینی بیان می شود و سپس نقش فناوری اطلاعات در توسعه کارآفرینی شرکت های کوچک و متوسط
مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
Machine summary:
"افرادی مثل سی و کانتیلون مدعی هستند که کارآفرینی یک عامل توسعه اقتصادی است زیرا در صورت وجود کارآفرینی ،مانبع از حوزه ای کم بهره ور وبه طرف حوزه های با بهره وری زیاد سوق داده می شوند، استیونسن کارآفرینی را فرایند ایجاد Detlor Love & Gunaskaran Longley & Shain -Voic email -E-mail -Audio Conference -Video conference -Internet Tood & Jones Altinay& Wang ارزش از طریق همکاری به عنوان یک دسته منابع بی نظیر برای بدست آوردن فرصت تعریف می کند(وروکیو و اولیور 1 ،2011).
مطالعه شرکت های کوچک و متوسط و عوامل موثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است، چرا که شرکتهای کوچک و متوسط می توانند بیکاری را متوقف یا کاهش دهنده آن ها مانند یک تابع موازنه در بازار عمل کرده و باعث می شوند که سطوح سودآور و قیمت در بلند مدت به سطح رقابتی برسند،ورود این شرکتهای جدید باعث از میان رفتن منافع بیش از حد تعادل در بلند مدت می شود و نیز اقتصادی های تولیدی از طریق ایجاد شرکت های کوچک و متوسط، فرآیند تخصصی نمودن خود را در طی زمان به سمت محصولاتی که دارای قدرت رقابتی بیشتری هستند سوق می دهند.
جدول(1): شرکت های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان (محمد پور،1390) (رجوع شود به تصویر صفحه) Vronique & Olivier Sushanta (رجوع شود به تصویر صفحه) ویژگی های مؤثر فناوری اطلاعات در کارآفرینی فناوری اطلاعات با برخورداری از ویژگی ها و قابلیت های مختلف توانسته است انعطاف پذیری شایان توجهی را در زمینه کارآفرینی از خود نشان دهد."