Abstract:
با توجه به نقش مهم چشم انداز و بیانیه ماموریت در تبیین اهداف استراتژیک و جهت گیری سازمان ها، تحلیل متن این اسناد اهمیت به سزایی خواهد داشت. صنعت غذا به عنوان یکی از گسترده ترین صنایع در برطرف سازی یکی از نیاز های اساسی مردم در ایران نیازمند پیشرفت و بهبود میباشد. بدین منظور ما در این پژوهش به بررسی متن بیانیه ماموریت و چشم انداز شرکت های برتر صنایع غذایی در دنیا و ایران پرداختیم تا تفاوت ها و شباهت های بین جهت گیری این دو گروه را مشخص نماییم. در این پژوهش مقایسه بر 53 شرکت از لیست 500 شرکت برتر مجله فورچون و 42 شرکت برتر ایرانی به زعم وزارت صنعت و معدن صورت گرفته است. همچنین از تکنیک متن کاوی جهت پیش پردازش متون استفاده شد و در ادامه با استفاده از تکنیک خوشه بندی و الگوریتم K-Means شرکت ها در خوشه های مجزا قرار گرفتند. در نهایت با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند شاخصه SAW مهم ترین ریشه ها در هر خوشه رتبه بندی شدند و به تایید خبرگان در زمینه صنایع غذایی رسیدند. متعاقبا بررسی تطبیقی بر خوشه های ایرانی و خارجی صورت گرفت و مشخص گردید که شرکت های خارجی بر مفاهیمی از قبیل توجه به مشتریان و ایجاد یک تصویر بهتر از سازمان تاکید دارند، در حالیکه شرکت های ایرانی بیشتر بر محصول، توسعه و کلی گویی تمرکز دارند.
Mission and vision statement have an important role in company’s strategic goals and direction, so content analysis of such documents has a positive influence on company’s success. Food industry, as a major means of meeting one of people’s most essential needs, requires to be improved. Therefore, we aimed to analyze the mission and vision statement of top food industry companies in Iran and the world to understand about similarities and differences in their strategic alignments. The current research is conducted on 53 companies from top 500 fortune list and 42 Iranian pioneer companies based on ministry of industry and mining list. We used text mining technique to process the documents and clustered them into distinct groups by K-Means algorithm. Finally, we ranked the important roots in each cluster using SAW method. Then, we compared the clusters based on their essential components. The findings indicate that while foreign companies focus on customers and image creation, Iranian companies care about products, development and stating general concepts.
Machine summary:
"8- نتیجه گیری و پیشنهادات با توجه به نتایج این پژوهش و بحث های صورت گرفته بر خوشه ها و مقایسه با تحقیقات پیشین میتوان پیشنهادات زیر را به منظور بهبود دیدگاه سازمان ها و تنظیم متن بیانیه ماموریت، چشم انداز و اهداف سازمانی در صنعت غذا ارائه نمود: 1) توصیه میشود که شرکت های ایرانی بیشتر بر مواردی که مرتبط با مشتری است تمرکز نمایند و سعی کنند از سمت گرایش به محصول محوری به سمت مشتری محور شدن حرکت نمایند.
ACM Transactions on Information Systems (TOIS), 26(3), 13 یادداشتها A Comparative Analysis of Mission and Vision Statements of Top Fortune Companies and Iranian Companies in Food Industry using Text Mining and Clustering Mohsen Shafei nik abadi Assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University (Corresponding Athour) shafiei@profs.
ir Ata Karbasi kheyr Master of Science (MBA), Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University Abstract Mission and vision statement have an important role in company’s strategic goals and direction, so content analysis of such documents has a positive influence on company’s success.
Keywords: Vision, Mission Statement, Food Industry, Clustering, Text Mining Future Study of Investment in the Housing Industry in Iran Using Scenario Planning Approach and Cross-Impact Matrix Mohammad Reza Fathi Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, Tehran University, Iran Mohammad Hasan Maleki Assistant Professor, Faculty of Economics and Management, Qom University, Iran (Corresponding Author) sa.
Meliczek Raynor Ülgen and Mirze Feldman Liao, Chu, & Hsiao Bart & Tabone Orwig & Finney Biloslavo & Lynn Nanus Wilson Pearce Pearce&David Powers Daniels et al."