Abstract:
زمینه و هدف: بی سرپرستی و بدسرپرستی همواره اثرات روانی و تربیتی منفی بر کودکان داشته است، هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر سبکهای مقابله ای و خوش بینی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بود.
روش: این پژوهش به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دختران 12 تا 16 ساله بی سرپرست و بدسرپرست ساکن در مراکز نگهداری این کودکان در شهر اردبیل در سال 1395 بودند که از میان آنها 30 نفر بهطور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، آموزش تاب آوری را طی 9 جلسه دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبکهای مقابله (پاکر و اندلر، 1990) و خوش بینی (شییر، کارور و بریج، 1994) استفاده شد و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوورایانس چندراهه و یک راهه استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در سبکهای مقابله ای مسئله مدار (0/05>P، 15/16=F)، هیجان مدار (0/05>P، 36/9=F) و خوش بینی (0/01> P،21/24=F) وجود داشت ولی در سبک مقابله اجتنابی (0/05<P، 45/1=F) تاثیر معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش تاب آوری با افزایش انعطاف پذیری و بهبود سلامت روانشناختی منجر به افزایش سبکهای مقابله ای کارآمد و خوشبینی در کودکان بی سرپرست و بدسرپرست شده است بنابراین میتوان از آموزش تاب آوری در جهت ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد استفاده نمود.
Background and Purpose: Neglect and mistreatment have always had a negative psychological and educational effect on children. The purpose of this study was to determine the effectiveness of resiliency education on the coping styles and optimism of unprotected and neglected children. Method: This research was a quasi-experimental design with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all unprotected and neglected girls aged 12 to 16 years old in the care centers of these children in Ardabil city in 2016. Among them, 30 girls were randomly selected and divided into two experimental (15 people) and control (15 people) group. Participants in the experimental group received resiliency training in 9 sessions. Stress coping style questionnaire (Becker & Endler, 1990) and optimism questionnaire (Carver & Bridge, 1994) were used to collect data. For analysis of data, one-way covariance analysis was used.
Results: The results of covariance analysis showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of the two groups in problem-oriented coping styles (P <0.05, F= 16.15), excitement (P <0.05, F= 9/36), and optimism (P <0.001, F = 24/21), but there was no significant effect on avoidance coping style (P > 0.05, F = 1.45).
Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that resiliency training by increasing flexibility and improving psychological health has led to an increase in effective coping styles and optimism in unprotected and neglected children. Therefore, it is possible to use resiliency training to improve the mental and social health of individuals.