Abstract:
زمینه و هدف: سالهای اولیه کودکی نقش مهمی در تحول شخصیت و آینده فرد دارد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت روانی، هراس اجتماعی وآشفتگی روانی کودکان پسر تحت سرپرستی بهزیستی و کودکان تحت سرپرستی خانواده بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش علی ـ مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل 55 نفر از کودکان پسر تحت سرپرستی یکی از مراکز بهزیستی شهرستان خوی و 220 نفر از کودکان پسر تحت سرپرستی خانواده این شهر در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه شامل 48 نفر از کودکان تحت سرپرستی بهزیستی بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده و 136 نفر نیز کودکان تحت سرپرستی خانواده بهصورت طبقهای (از مدارس ابتدایی) تعیین شده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه وضعیت سلامت روانی (گلدبرگ و هیلر، 1979)، پرسشنامه استاندارد هراس اجتماعی (کالت و کانر، 2000)، و چکلیست سلامت روانی (پارمود کومار، 1992) جمعآوری و با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها بیانگر تاثیرخانواده بر افزایش سلامت روانی، کاهش هراس اجتماعی و آشفتگی روانی کودکان است. نمرات سلامت روانی کودکان تحت سرپرستی خانواده بهطور معناداری از کودکان تحت سرپرستی بهزیستی بیشتر بوده است و در نمرات هراس اجتماعی و آشفتگی روانی کودکان تحت سرپرستی خانواده بهطور معناداری از کوکان تحت سرپرستی بهزیستی کمتر بوده است (0/001 >P ).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که میزان سلامت جسمانی و روانی کودک به شیوه ارتباطی او با خانواده و میزان برآورده شدن نیازهایش بستگی دارد.
Background and Purpose: Early childhood plays an important role in the development of personality and the future of a person. The purpose of this study was to compare mental health, social phobia and psychological distress of children under the care of the welfare organization and children under the care of the family.
Method: The research method is a causal-comparative study. The statistical population consisted of 55 male children under the supervision of one of the welfare centers of Khoy city and 220 children under the supervision of the family of this city in the academic year of 2016-2017. A sample of 48 children under the care of welfare was selected by simple random sampling and 136 children were selected by stratified sampling method (primary school). Data were collected using the General health questionnaire (Goldberg and Hiller, 1979), social phobia inventory (Colette and Connor, 2000) and mental health ckeclist (Pramod Kumar, 1992). Data were analyzed using multivariate analysis of variance.
Results: Findings show the effect of family on increasing mental health, reducing social phobia and mental disturbance in children. Mental health scores of children under the care of the family were significantly higher than the children under the supervision of welfare organization, and the scores of social phobia and mental disorder in the children under the supervision of the family were significantly lower than those under the care of the welfare organization (P <0.001). Conclusion: Based on the results obtained in this study, it can be concluded that the physical and psychological health of the child depends on his way of communicating with the family and the extent to which his needs are met.