Abstract:
تاویل نزد فیض کاشانی، رهیافتی برای رسیدن به باطن و عمق معناست. او انکار تاویل را نشانی از قشریگری و جمود بر ظواهر میداند. نگاشتههای وی بخصوص دو کتاب عینالیقین و اصولالمعارف و همچنین رسالة میزانالقیامه از جایگاه والای وجودشناسی در نیل به اسرار و رموز معارف دین خبر میدهد. تاویلپژوهی فیض مبتنی بر اندیشههای فلسفی عرفانی اوست. او وجودشناسی را همچون پنجرهیی میداند که از دریچة آن باید وسعت معارف وحیانی را نظاره نمود. نگارنده معتقد است رسالة الانصاف رسالهیی است که روششناسی فیض در نیل به تاویل را نشان میدهد؛ بعلاوه حکایت مولف است در چگونگی وصولش به حقیقت. التزام به حکمت نظری و عملی، شرح صدر، فراخی حوصله و حق طلب بودن از شرایطی است که در نظر این حکیم عارف، رسیدن به تاویل را برای آدمی امکانپذیر میکند.
In Fayd Kashani’s view، t’awil (esoteric interpretation) is a strategy for attaining the innermost and depth of meaning. He believes that denying t’awil is a sign of superficiality. His writings، particularly his two books of ‘Ayn al-yaqin and Usul al-m‘arif and his Mizan al-qiyamah treatise، testify to the supreme place of ontology in discovering the secrets of religious teachings. Fayd’s research in the field of t’awil is based on his philosophical-gnostic thoughts. He conceives of ontology as a window through which one should view the vast spread of revealed teachings. The writer believes that the treatise of al-Insaf introduces Fayd’s methodology of t’awil. Moreover، it describes the process of the writer’s journey towards the truth. According to this gnostic philosopher، some of the conditions that are necessary for one’s attaining the knowledge of t’awil include recognizance of theoretical and practical wisdom، spiritual perfection، patience، and truth seeking.