Abstract:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎﻫﺪف ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ روﯾﮑﺮد ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻓﻌّﺎل دردﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی دﺧﺘﺮاﻧﻪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻋﺎدی ﺷﻬﺮﮐﺮج درﺳﺎل 1391-92اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻞ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی دﺧﺘﺮاﻧﻪ ﺷﻬﺮﮐﺮج ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻃﺒﻖ ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ 380 ﻧﻔﺮ ﻣﯿﺒﺎﺷﻨﺪ.روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ.ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎی آﻣﺎری ازآزﻣﻮن ﻫﺎی Tﮔﺮوه ﻣﺴﺘﻘﻞ و رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ ازﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ( ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮروﯾﮑﺮد ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻓﻌّﺎل دﯾﻮﯾﺪ ﺳﯿﻠﺒﺮﻣﻦ) ﺷﺎﻣﻞ 8ﻣﺆﻟﻔﻪ ،26 ﺳﺆال ﮐﻪ ﺑﺎﻃﯿﻒ ﻣﻘﯿﺎس 3 درﺟﻪ ﻟﯿﮑﺮت ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﺪه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.رواﯾﯽ ﺻﻮری و ﻣﺤﺘﻮا ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 75/ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ از8 ﻣﺆﻟﻔﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی فعّال،ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻨﻮع در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ آﻣﻮزﺷﯽ ،ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮔﺮوﻫﯽ،ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی ازﺗﺨﺼﺺ ﻓﺮاﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن،اﻧﺘﻘﺎل ﯾﺎدﮔﯿﺮی،ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ واﻗﻌﯽ وارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺟﺪﯾﺪ وآﻣﻮﺧﺘﻪ ﻫﺎی ﻗﺒﻠﯽ در ﺑﯿﻦ دو دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ وﻋﺎدی ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮات آﻧﻬﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد ﻧﺪارد وﻣﺆﻟﻔﻪ ﻣﯿﺰان ﻋﻤﻖ اراﺋﻪ ﻣﺤﺘﻮی درﮔﺮوه دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮازﻋﺎدی اﺳﺖ.وﻣﯿﺰان ﺗﻌﺎدل ﻣﯿﺎن ﺳﻪ ﺣﻮزه ﻋﺎﻃﻔﯽ ،ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ،رﻓﺘﺎری دردﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﻋﺎدی از دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ.
Machine summary:
"جدول(٢): نتایج مربوط به مقایسه ی شاخص تعادل میان حوزههای عاطفی، شناختی و رفتاری در دو گروه دبیرستانهای هوشمند و عادی (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح معناداری به دست آمده از آزمونT(٠٠٤٦)که کمتر از٠/٠٥ است نشان میدهـد کـه میـان نمرات تعادل میان حوزههای عاطفی، شناختی و رفتاری دو گروه دبیرستانهای هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول(٦): نتایج مربوط به مقایسه ی شاخص ارتباط مطالب جدید و آموخته های قبلی در دو گروه دبیرستانهای هوشمند و عادی (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح معناداری به دست آمده از آزمونT(٠١١١) که بیشتر از٠/٠٥ است نشان میدهد کـه میـان نمرات ارتباط مطالب جدید و آموخته هـای قبلـی دو گـروه دبیرسـتانهـای هوشـمند و عـادی تفـاوت معناداری وجود ندارد.
جدول(٨): نتایج مربوط به مقایسه ی شاخص انتقال یادگیری در دو گروه دبیرستانهای هوشمند و عادی (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح معناداری به دست آمده از آزمونT(٠٩٠١) که بیشتر از٠/٠٥ است نشان میدهد که میـان نمرات انتقال یادگیری دو گروه دبیرستانهای هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد.
جدول(٩): نتایج مربوط به مقایسه ی خردهمقیاسهاییادگیری فعال در گروه دبیرستانهای هوشمند (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح معناداری به دست آمده از آزمون فریدمن نشان میدهد که میان نمرات مؤلفه های یادگیری فعال در دبیرستانهای هوشمند تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول(١٠): نتایج مربوط به مقایسه ی خردهمقیاسهای یادگیری فعال در گروه دبیرستانهای عادی (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح معناداری به دست آمده از آزمون فریدمن نشان میدهد که میان نمرات مؤلفه های یادگیری فعال در دبیرستانهای عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
From Self-Evaluation to Accreditation for Quality Improvement in Higher Education: Recent Trends in Iran and Outlines of a Model."