Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سازمان خدمتگزار بر مبنای الگوی OLA در قالب یک مطالعه ی موردی در شعب بانک ملی شهر اراک انجام گرفته است. برای این منظور، تعداد 91 نفر از کارکنان بانک ملی شهر اراک با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای یا نسبی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار OLA که به ارزیابی سازمان خدمتگزار می پردازد، جمع آوری شدند. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک T استودنت تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان ویژگی های سازمان خدمتگزار در بانک ملی اراک، به طور معناداری بالاتر از میانگین و رضایت بخش، ارزیابی می شود. هم چنین نتایج تحلیل واریانس یک طرفه، حاکی از عدم تفاوت معنادار بین سن و سطح تحصیلات کارکنان در ارزیابی ویژگی های سازمان خدمتگزار در شعب بانک ملی شهر اراک، بود.
Machine summary:
کلیدواژهها: سازمان خدمتگزار، رهبری خدمتگزار، فرهنگ سازمانی، ابزار OLA، بانک ملی اراک Assessing the servant organization based on OLA model (Case study: Arak Melli Bank branches) Seyed Kamal Kharrazi (Ph. D.
Key words: servant organization, servant leadership, OLA instrument, organizational culture, Arak Melli Bank مقدمه خدمت کردن و خدمتگزار بودن همواره به عنوان فضیلتی اخلاقی و انسانی مورد تأکید بوده و جایگاه ویژهای در رهبری اسلامی دارد.
رهبری خدمتگزار، این قابلیت را دارد تا عملکرد سازمانی را در زمینههای مختلفی همچون بهرهوری (Brewer, 2010)، رضایت شغلی (Cerit, 2009; Anderson, 2005; Drury, 2004; Laub, 1999)، تعهد سازمانی (Ambali & et al.
در این رابطه میتوانید به جدول شماره (2) که جیمز لاوب (Laub, 2003, 5) به تشریح الگوی A-P-S خود اشاره کرده است، نگاه کنید: الگوی شماره (2): مدل A-P-S (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع: (Laub, 2003, 5) مدل A-P-S متشکل از سه نمونه رهبری مستبدانه، پدرسالارانه و خدمتگزار است که چارچوبی برای رشد سطوح ششگانهی سلامت سازمانیای که با ابزار OLA ارزیابی میشود را فراهم میکند.
در این جهت، لاوب (Laub, 1999a, 23) که به دنبال ابزاری برای ارزیابی رهبری خدمتگزار در سطح سازمان بود، بیان کرد که عبارت سازمان خدمتگزار در پیشینهی پژوهش یافت نشد، اگر چه گرین لیف از سازمان در نقش خدمتگزار، سخن گفته است.
مطابق با جدول (6) که در آن متغیر مستقل بر حسب پنج گروه سنی طبقهبندی شده بود، نتایج به دست آمده بیانگر عدم تفاوت معنادار بین گروههای سنی مختلف در ارزیابی کارکنان از ویژگیهای سازمان خدمتگزار در شعب بانک ملی شهر اراک در سطح 05/0 P< بوده است.